Wat de NS in 2016 aankondigde, gaat nu gebeuren. NS verkoopt een deel van zijn stationswinkels en zal zich meer concentreren op zijn kerntaak; het vervoer van reizigers. De winkels van Hema, Starbucks, Broodzaak en Smullers gaan eruit. Wel blijft NS de formules Kiosk, AH To Go, Huiskamer, Railcatering en Julia’s exploiteren. “Reizigers willen een snelle boodschap kunnen doen en een warme en koude maaltijd kunnen bestellen,” zegt een NS-woordvoerder in het Financieel Dagblad. Dat wil de NS de reiziger blijven bieden en daarom houdt het een aantal winkels in eigen beheer. De overige winkels worden geveild.

Geïnteresseerde partijen zijn HMS Host, gespecialiseerd in horeca op stations en luchthavens, en catering- en horecabedrijf Albron. Over het biedingsproces laten de bedrijven niets los. Ook franchiseorganisatie FFC gaf eerder aan de broodjeszaak Délifrance op treinstations te willen introduceren. Supermarkt Jumbo, met momenteel één stationswinkel in Eindhoven, heeft geen interesse en biedt niet mee.
Het Financieele Dagblad - Broodjesverkopers hebben wel trek in de treinreiziger
  • Deel
Druk af