Ik zei er zelf vorige week iets over op de radio bij Felix Meurders, die niet scheen te willen begrijpen dat bedrijven zelf heel graag niks meer te verbergen willen hebben. Gek eigenlijk, want het voorstel kan
Je zou zeggen dat er een Berlijnse Muur aan het vallen is.
Gelooft foodlog eigenlijk wel, dat er bedrijven zijn die niks meer te verbergen willen hebben? Wat zou hun voordeel zijn dat meteen ook het onze is?
Op 8 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
OK Dick, kondig je het aan via linked in?
Anne Marie, we willen er graag hoog en laag opgeleiden bij als we het presenteren, over ca. 1 maand in Amsterdam, in de Rode Hoed. Kom je? Dan hoef ik nu een aantal dingen niet uit te leggen.
Transparantie moet toegejuicht worden, maar als milieubewuste hoogopgeleide en, dacht ik, toch behoorlijk geinteresseerde consument ben ik er blij met keurmerkjes. Hoef ik niet meer alles zelf uit te zoeken en te beoordelen. Een 'Marine Stewartship Council'-merkje is toch makkelijker dan de viswijzer meeslepen of de visboer uithoren. Natuurlijk hebben keurmerken ook hun beperking, maar ze maken het milieubewuste diervriendelijke leven toch wat overzichtelijker. Ik hoef niet altijd alles te weten. Wel fijn als je informatie kunt krijgen als je wilt, maar alsjeblieft niet iedere dag.
Ja, dat rookgordijn hangt er nu al... ik snap vaak al niet meer wat ik eet.
Nog maar te zwijgen over de reeks E-nummers. Geen idee wat die in het ECHT nu eigenlijk zijn. In mijn stamppot boerenkool zit alleen aardappels en boerenkool en wat melk.
Tekst toevoegen is dus zeker geen optie, maar voor openheid ben ik zeker wel.
Ik hoorde ook ooit eens iemand zeggen dat je eigenlijk alleen maar groente moet gaan eten, afkomstig uit ons eigen land. Maar waar vind je die? (in de winter?)
Bedrijven hebben geen belang bij transparantie - alleen bij het wekken van de indruk, dat ze transparant zijn. Wie wil er in detail horen hoe de gelatine in de winegums gemaakt wordt, liefst met foto of filmpje?
Producten staan nu al vol tekst, allemaal bedoeld om een gevoel of associatie teweeg te brengen "Voel je fit", of "Calcium is goed voor je botten", nooit de harde claim dat dit ene product daadwerkelijk bijdraagt aan je fitheid of calciumopname, want dat is lang niet altijd zeker.
Een toename van tekst en gegevens op producten kan helpen, maar ik vrees voor een rookgordijn.