Wouter Klootwijk staat voor de consument. Annechien ten Have voor de belangen van varkenshouders die door consumenten veel geheimzinnigdoenerij wordt verweten. Beiden spraken deze week hun steun uit aan foodlog's plannetje om een je-mag-alles-weten beleid te maken in plaats van een 'systeem' of een 'logo' voor duurzaamheid. Als je alles mag weten, wordt alles bespreekbaar en komen we verder, zegt Annechien deze week op haar weblog. Als burgers alles mogen weten, zegt Wouter, kunnen alle logo's overboord. Niemand is graag bewust onduurzaam en zeker een hoog opgeleide maatschappij die zich er gegarandeerd mee zal bemoeien niet. Een bewusteloos verlogood of duurzaam versteend systeem wel. Daarin worden de keuzen immers voor je gemaakt. Ook voor bedrijven.

Ik zei er zelf vorige week iets over op de radio bij Felix Meurders, die niet scheen te willen begrijpen dat bedrijven zelf heel graag niks meer te verbergen willen hebben. Gek eigenlijk, want het voorstel kanzelfs rekenen op de belangstelling van Marc Jansen van het CBL, de vertegenwoordiger van de Nederlandse supermarkten.

Je zou zeggen dat er een Berlijnse Muur aan het vallen is.

Gelooft foodlog eigenlijk wel, dat er bedrijven zijn die niks meer te verbergen willen hebben? Wat zou hun voordeel zijn dat meteen ook het onze is?