Dat zegt ABN Amro in een rapport waaruit Nederlandse tuinders zouden moeten leren hoe ze hun groenten beter bij andere supers dan Aldi en Lidl kunnen verkopen. De Levensmiddelenkrant schrijft De Nederlandse versketen zou volgens ABN AMRO het vizier meer kunnen richten op service-supermarkten in een volwassen markt zoals Duitsland. Dit is mogelijk door de kwaliteitsproducten die Nederlandse telers leveren met een herkenbare boodschap in de markt te zetten.

Niettemin stelt het rapport dat Duitsers de voorkeur geven aan een regionaal Duits product. Nederlandse kasgroenten zouden die moeten verdringen door superieure versheid en die eigenschap - waarin Nederland volgens de bank uitblinkt - duidelijker moeten communiceren. Dergelijke kwaliteitsspullen kopen Duitsers nu echter zonder dat ze dat weten al bij Lidl. De bank zegt dus eigenlijk dat Nederlandse tuinders meer aan (merk)communicatie moeten gaan doen en hun spullen niet meer aan Lidl verkopen. Dergelijke campagnes kosten doorgaans langjarig vele tientallen miljoenen euro's communicatiekosten.
Dit artikel afdrukken