Nederlandse consumenten kochten het eerste kwartaal van dit jaar voor €390 miljoen aan goederen bij buitenlandse webwinkels in de Europese Unie. Dat is 15% meer dan in 2018 in hetzelfde kwartaal, blijkt uit een lopend onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het gaat om voorlopige cijfers, de berekeningsmethode is nog in ontwikkeling.

Ook de aankopen bij in Nederland gevestigde webwinkels stegen: in het eerste kwartaal van 2019 lagen deze bijna 17% hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Multi-channelers, winkels waar onlineverkoop niet de hoofdactiviteit is, verkochten in het eerste kwartaal van 2019 bijna 24% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Bij pure webwinkels was de online omzet ruim 12% hoger.

De online aankopen bij Europese webwinkels stegen in 5 jaar tijd met 150%. Dat betreft dus wél de aankopen bij Amazon.de en Amazon.fr, die distributiecentra in Europa hebben, maar niet die bij Alibaba of Aliexpress, die vanuit China opereren, licht het CBS ons desgevraagd toe.

Overigens maken internetaankopen bij webshops in andere Europese landen nog geen 2% uit van de totale Nederlandse detailhandelsomzet (cijfers 2018).

Nederlandse consumenten zijn zich er niet altijd van bewust dat zij kopen bij buitenlandse webwinkels. Dat komt omdat buitenlandse webwinkels vaak in meerdere talen zijn opgemaakt of zelfs een Nederlandse versie hebben, zegt het CBS.
CBS - Europese webwinkels zetten 390 miljoen om in Nederland
  • Deel
Druk af