In de strijd tegen voedselverspilling brengt de Franse supermarktketen Intermarché binnenkort 'lelijke koekjes' op de markt. "Elk jaar worden duizenden producten uit het distributiecircuit geweerd wegens productiefouten", zegt Intermarché op RetailDetail. Intermarché heeft nu besloten de koekjes die niet voldoen aan de uiterlijke kwaliteitseisen, bijvoorbeeld omdat ze onregelmatig van vorm of gebroken zijn, toch op de markt brengen.

Van 3 tot 8 november zullen in zo'n 150 Intermarché-vestigingen in en rond Parijs 'Les Biscuits Moches' - letterlijk 'Lelijke koekjes' - te koop zijn. De koekjes zullen ongeveer 30% goedkoper zijn dan hun perfecte soortgenoten, maar hebben uiteraard wel 'dezelfde voedingskundige kwaliteiten en smaak'.

Terugdringen voedselverspilling
De 'Biscuits Moches' zijn een volgende stap in de acties die supermarkten ondernemen om voedselverspilling terug te dringen. Eerder introduceerde Intermarché al een campagne voor lelijke groenten en fruit: 'fruits et légumes moches'. Appels met een vlekje en kromme komkommers zijn immers prima te eten en vormen voor veel consumenten een prettig geprijsd alternatief.

Ook andere initiatieven om tweede keus groenten en fruit een kans te geven, doen in Frankrijk opgang, zoals 'Les Gueules Cassées'. Deze organisatie slaat wegens het gebleken succes binnenkort de vleugels verder uit, meldt Le Monde vandaag. Vanaf december zullen ook in de VS, en vanaf januari in Duitsland, lelijke groenten te koop zijn op basis van het Franse model. De 'ugly mugs' worden in samenwerking met lokale producenten aangeboden en mikken op consumenten die minder duur uit willen zijn én een steentje bij willen dragen aan het terugdringen van voedselverspilling.

Nederland kent ook diverse initiatieven om lelijke groenten niet verloren te laten gaan. Zo kun je bij Albert Heijn 'buitenbeentjes' kopen en verwerkt Kromkommer lelijke groenten tot soep.

Fotocredits: 'Les Biscuits Moches', Intermarché
Dit artikel afdrukken