Dat blijkt uit cijfers van de World Instant Noodle Association, schrijft de BBC. Instant-noedels zijn het ultieme gemaksvoedsel in Aziatische landen. Het is in veel huishoudens maar ook langs de weg dagelijkse kost, makkelijk te maken en goedkoop. Volgens Zhao Ping van de Academy of China Council for the Promotion of International Trade toont de daling een verschuiving aan in de consumptiepatronen van Chinezen. "Consumenten zijn tegenwoordig meer geïnteresseerd in levenskwaliteit, dan alleen in het vullen van hun buik". Bovendien zijn in China veel levesmiddelen tegenwoordig met mobieltjes snel te bestellen in China, en dus ook betere maaltijden. Plattelandsmigranten naar steden zijn, als ze zich pas hebben gehuisvest, belangrijke afnemers van noedels, maar er is minder migratie naar de stad. De Chinese instant-noedelmarkt blijft verreweg de grootste. China verkocht in 2016 bijna drie keer zoveel pakjes als runner-up Indonesië.

Voor wie niet weet wat instant-noedels zijn: pakketjes voorgekookte deegwaar (mie, mihoen, spaghetti) met daar smaken aan toegevoegd en gedroogde kruiden en soms iets van garnaal, kip of varken. Alleen wat kokend water er over en binnen een minuut is het te eten als een noedelsoep. Kan zelfs lekker zijn!
BBC - Why are China noodle sales going off the boil?
Reageer
  • Deel
Druk af