Op basis van informatie van een goed ingewijde supermarktkenner onthulde Dick Veerman van Foodlog ooit in de Rode Hoed dat die handelspraktijk zo uit de hand is gelopen dat een prijsdaling van slechts 10% op vers de grote Nederlandse supers aan de rand van de afgrond zou brengen. De Korte bevestigt nu die stelling en geeft aan dat Lidl de Nederlandse supers én de A-merken kan redden.
Hoe?
Zijn recept is simpel. Lidl is in vers 20% goedkoper én levert minstens zo goede kwaliteit als de in vers veel te dure supers. Dat gaan Albert Heijn, JUMBO, PLUS en de kleinere supers zoals DEKA, DEEN, Linders en Emté niet redden. Er zit maar één ding op: de prijzen van de spullen die Unilever, Heineken, Popla en Spa maken flink te verhogen.
Juicht u al? Of gaat u voortaan toch ook maar het bronwater van Lidl kopen? Het kost daar maar 35 cent. Spa gooide onlangs voor minder de handdoek in de ring. Het bedrijf kan voor een prijs van rond de Euro al niet meer rondkomen bij AH en JUMBO.
Ten aanzien van het verhogen van de prijzen voor A-merken om de strijd via vers niet te verliezen schrijft De Korte: 'Wie durft?'
De redactie van dit blad doet een voorspelling: niemand. Het is zelfmoord. Niets durven ook trouwens. De markt is vastgelopen. Op korte termijn zal de prijsconcurrentie alleen maar toenemen en - na het overblijven van alleen AH en JUMBO als grote formules - ook de laatste kleine maar onderscheiden supers van Nederland laten verdwijnen.
Lidl gaat Nederland veranderen. Let maar op. Vorige week werd het bedrijf al uitgeroepen tot de meest klantgerichte Nederlandse super.
Fotocredits: _4cryingoutloud
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Wouter, wil je de minder geïnformeerde lezers uitleggen wat rotatiesnelheid betekent?
Neen geen volumestrategie, Dick. Supers sturen op rotatiesnelheid en winstmaximalisatie per meter schap.
Frank, dat is een combinatie van factoren:
- geen kruissubsidie
- geen hoge merkmarketingkosten die via de productprijs verdisconteerd moeten worden
- een heel veel kleiner assortiment (beperktere keuze)
- lagere kosten per m2 (goedkopere lokaties)
- minder m2
- veel soberder winkelinrichting
- efficientere schaplogistiek
Dat alles bij elkaar resulteert in lagere prijzen die een gecombineerd effect te zien geven dat de belangrijkste rol speelt: een hoger volume (en daardoor minder behoefte aan een hoge winst per product).
Door de ontstane crisis en hogere inkoopprijzen van voedsel, gaan nu alle supers overigens naar een volumestrategie. Draai je vraag eens om: hoe gaan zij voor elkaar krijgen wat Aldi en Lidl al decennia tot kunst hebben verheven?
Vandaar mijn voorspelling: Aldi en Lidl gaan fors marktaandeel winnen in de komende 5 jaar en de prijsdruk in de markt als totaal zal toenemen omdat de marge per product afneemt.
Dan snap ik toch niet waar de Lidl dat mee redt: een minstens zo goede kwaliteit houdbare producten voor een veel lagere prijs dan de A-merken en daarbij ook een veel lagere prijs voor vers.
Bijvoorbeeld: een pot Calvé pindakaas (met ruim 80% pinda's) is twee maal zo duur als die van de Lidl (met ruim 90% pinda's). Het prijsverschil in vaatwastabletten is nog groter. Inderdaad zelfmoord om de A-merken dan nog duurder te maken.
Het is mij opgevallen dat bepaalde A-merken veel meer in prijs zijn gestegen dan de 'Lidl merken' de laatste 2 jaren. Waar ligt dat aan? Niet aan de gestegen grondstoffenprijs...
Overigens: een relatief dezelfde verhoging leidt tot grotere absolute verschillen (dat geldt voor veel meer zaken). T.o.v. brood van 50 cent dat opeens 1 euro kost is een brood van 1 euro dat opeens 2 euro kost in absolute zin 50 cent duurder. Als inkomstenstijging achterwege blijft is dit uiteindelijk een doorslaggevende factor voor de consument.
Als er keuze mogelijk is...
Van Breukelen, ik zie het nu pas. Neem me niet kwalijk. Als ik ga, mail ik je van tevoren. Da's beloofd.