Het bedrijf is niet langer bereid zijn product met korting te leveren en wil op zijn minst zijn kostprijs vergoed krijgen. Het bedrijf klinkt vastbesloten om zijn doel te realiseren. ‘Als Spa uit de schappen verdwijnt, is dat een ramp voor ons en een ramp voor de klant, maar we moeten terug naar normale verhoudingen’, zegt ceo en grootaandeelhouder Marc du Bois van Spadel, het familiebedrijf achter het merk Spa.

In het Nederlandse supermarktenlandschap woedt al jaren een prijzenoorlog, waarbij de verschillende supers met A-merken stunten. Spa, als marktleider goed voor een marktaandeel van maar liefst 40%, ziet zich als slachtoffer van deze concurrentieslag. Door de prijzenacties krijgt de fabrikant niet de prijs die hij nodig heeft om quitte te draaien.

Dat is te lezen in het het FD van vandaag. Spa laat weten dat kosten de afgelopen jaren met tientallen procenten gestegen door hogere energielasten, gestegen inkoopkosten van vruchtensappen en suikers en de introductie van duurzamere verpakkingen. Daarnaast zijn de kosten van productvernieuwing en promotie flink gestegen en moest Spa investeren in het beheer en behoud van het natuurgebied waar het water gewonnen wordt. Resultaat van al deze kostenstijgingen is dat het bedrijfsresultaat vorig jaar met een kwart gedaald is tot ruim 12 miljoen euro.

De Nederlandse markt is voor Spa duidelijk minder rendabel dan de Belgische of Franse markten, niet alleen door de supermarktprijzenoorlog, maar ook door het bronwatergebruik: [...] Nederlanders drinken nog weinig gebotteld water vergeleken met inwoners van andere Europese landen. Per hoofd van de bevolking blijft Nederland steken op 21,5 liter, België komt op 121 liter en Duitsland op 167 liter. Zo bezien, valt er nog veel te winnen. Vorig jaar scoorde de Nederlandse markt niet slecht met een groei van 8%, ondanks de regenachtige zomer.

Spa heeft nu duidelijk stelling genomen en een prijsverhoging van 15% afgekondigd. Spa-topman Marc Du Bois: ‘De nieuwe prijs is een gegeven. Er valt daarover niet te marchanderen. “Nee” is ook een antwoord. We kunnen goed uitleggen waarom we deze prijs hanteren. De klant beslist uiteindelijk zelf of hij bij ons wil blijven bestellen. We hanteren geen ultimatum.’

Dergelijke onderhandelingsstrijden doen zich met de regelmaat van de klok voor. Foodlog versloeg eerder de strijd tussen Cono en Vrumona en hun afnemers. Het is echter opvallend dat een leidende marktpartij met 40% marktaandeel hardop zegt te overwegen een markt totaal op te geven omdat zijn productiekosten niet meer worden gedekt door inkomsten.



Dit artikel afdrukken