Financieel directeur Ton van Veen van Jumbo spreekt zich in een interview in de
Financiële Telegraaf uit over de stand van zaken bij Jumbo en de integratie-perikelen rondom C1000. Van Veen legt sterk de nadruk op de noodzaak van kostenbeheersing. Niet alleen draaien consumenten in deze economisch mindere tijden ieder dubbeltje twee keer om, ook hebben leveranciers al prijsstijgingen aangekondigd, liggen er voor de loonontwikkeling stevige vakbondseisen op tafel en moet er geld beschikbaar zijn voor de ombouwoperaties van voormalige C1000-winkels. Na de overname zag de schuldpositie van Jumbo er enige tijd ongunstig uit, maar inmiddels is deze 'door de sterke kasstroom en het verkopen van tientallen winkels aan Albert Heijn en Coop' weer tot acceptabele proporties teruggekeerd.
Van Veen: "Wij zullen echt heel goed moeten opletten dat we de kosten in de hand houden.” In
RetailDetail suggereert Van Veen welke kant dat op zal gaan: "Op een aantal punten willen we slagen kunnen maken met onze leveranciers." We zeiden het hier al eerder: het betekent dat er grotere volumes en dus meer van hetzelfde op het schap komt. Dat is de prijs van zo laag mogelijke prijzen en heftige concurrentie tussen de laatste paar grootwinkeliers.
Fotocredits: mooste
Geert, wat mij betreft, typeer je dat heel raak: de NMA werkt marktimperfecties in de hand.
Dit 'NMa-spelletje' loopt al dood sinds oktober 2003 (start supermarktoorlog). De waakhonden letten niet op welk neveneffect dan ook, de focus ligt alleen op de prijs die de consument betaalt. Een schap wel/niet vol? Voldoende 'smaakvariatie' in producten in het schap? Leveranciers als citroenen uitgeknepen? Niet relevant. Naar analogie van de prijs van energie en financiële producten is het wachten op de NMa-app om goedkoop te shoppen...
De schappen liggen vol. Klopt, Dick.
Zeer transparant ook.
Maar de toeleveranciers worden door een paar oligopolistische detailgiganten uitgeknepen.
Dat het alleen al mogelijk is dat AH zegt: "jullie krijgen 2% minder", is tekenend.
Hoezo? Als in enig geval sprake is van transparante marktwerking, dan is het wel in dit. NMA heeft niets te klagen. Het eten blijft betaalbaar en de schappen liggen vol.
NMa, kom er maar in....