Niet iedereen hanteert dezelfde gedragsregels in de supermarkt. Om voor eens en voor altijd duidelijk te maken hoe het ‘heurt’ in de supermarkt, legt etiquette-expert Anne-Marie van Leggelo-van den Berkmortel op NU.nl uit wat wel en niet de bedoeling is.

Van Leggelo noemt de supermarkt een ‘sociale omgeving met vreemde mensen’ en benadrukt dat het belangrijk is om geduld te hebben en rekening met elkaar te houden, “en dus ook met het personeel.”

Een aantal ogenschijnlijke no-brainers komen aan bod: “Rijden met een winkelwagen doe je bij voorkeur aan de zijkant van het gangpad. En zet je kar niet midden in het gangpad als je even wegloopt om iets van een ander schap te pakken.” Bovendien, “zorg dat je niet tegen andere winkelwagens aanbotst.”

Ze spreekt vervolgens nog van de etiquette die van toepassing is jegens winkelpersoneel: “zet zelf producten die je uiteindelijk toch niet wil kopen terug op de juiste plaats” en “berg je telefoon even op als je in de rij staat, zeker als je bij de caissière bent aangekomen.”

De volledige lijst met supermarkt etiquette volgens van Leggelo:
• Heb geduld en hou rekening met elkaar
• Rijd en parkeer aan de zijkant van het gangpad
• Laat andere mensen voorgaan
• Zet producten die je toch niet meeneemt zelf terug op de juiste plek
• Als je iets laat vallen, ruimt de supermarkt het op
• Neem iets te snacken mee voor je kind
• Gedraag je in de koffiecorner
• Doe aardig en beleefd tegen de caissière
• Let op je voorganger op de band: heeft hij genoeg ruimte?
• Zet wagen of mandje netjes terug
Nu.nl - Etiquette voor boodschappen doen : Zo hoort het (niet) in de supermarkt | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Reageer
  • Deel
Druk af