Tijdens de coronapandemie is een deel van de Nederlandse huishoudens anders gaan eten. De trends gaan 2 kanten op: de één eet aanzienlijk bewuster, de ander juist ongezonder. Kunnen omgaan met veranderingen en het accepteren van de ‘nieuwe werkelijkheid’ spelen daarbij een rol. Dat blijkt uit een literatuuronderzoek van Wageningen University & Research dat 23 Europese wetenschappelijke artikelen over corona en eetgedrag onder de loep nam.

Zo’n 60 tot 70% van de mensen eet nog hetzelfde, vertelt WUR-onderzoeker consumentengedrag Marleen Onwezen op NPO Radio 1 (3.5). Zo’n 22% at gezonder: meer groente en fruit, minder snacks en alcohol. Ook werden er meer streek- en seizoensproducten gekocht en minder voedsel weggegooid. Ongeveer 12% at ongezonder: meer snacks, vaker afhalen of laten bezorgen en meer alcohol. De verschuivingen, positief en negatief, zijn vooral te zien bij jongeren, mensen met overgewicht en mensen met een slechte mentale gezondheid.

Onwezen noemt de groep die slechter is gaan eten zorgelijk, vooral omdat dat mensen zijn die toch al kwetsbaar waren. “Denk aan mensen met lagere inkomens, mensen die toch al last hadden van obesitas of een slechtere mentale gezondheid.”

De uitkomsten lijken niet schokkend, maar gedragsverandering richting een duurzamer of gezonder eetpatroon is normaliter heel moeilijk te bewerkstelligen. Dat maakt de verschuivingen op zo’n schaal bijzonder, aldus Onwezen. Volgens Onwezen kunnen we leren van deze verschuivingen voor voedselverandering in de praktijk.

Meer vleeswaren in België
Na jaren van een licht dalende trend aten Belgen afgelopen jaar 8% meer vleeswaren aan de keukentafel en gaven zij er 13% meer aan uit. Dat blijkt uit gegevens van VLAM, schrijft VILT (2.1). Bijna alle Belgische gezinnen (99%) kochten in 2020 vleeswaren. Aldi en Lidl profiteerden van de trend, 36% van het vleeswarenvolume passeert bij de hard discounters langs de kassa, ongeveer net zoveel als bij hypermarkten en supermarkten.

De coronacrisis pakt voor de Belgische supermarkt Colruyt niet heel goed uit. Uit de jaarcijfers blijkt dat Colruyt Group marktaandeel verloor aan concurrenten, schrijft Distrifood (1.1). De omzet van de Belgische discounter steeg wel met 3,7% tot meer dan €9,9 miljard, maar dat vertaalde zich in een dalende winst. De winstmarges bleven stabiel dankzij een eenmalige meevaller, maar die kon een daling van de koers van het aandeel op de Brusselse beurs niet voorkomen. De verklaring ligt hoogstwaarschijnlijk bij buurtwinkels. Colruyt heeft verhoudingsgewijs minder buurtwinkels dan zijn concurrenten en precies die winkels deden het tijdens de crisis beter dan andere formules.
Dit artikel afdrukken