Volgens critici gaat het bedrijf meer op de reep verdienen en zou de prijs verlaagd moeten worden. Een kleinere reep voor dezelfde prijs, betekent immers een duurdere reep per gram chocolade. Cadbury’s ontkent. Volgens het bedrijf is het besluit ingegeven door stijgende kosten. Het wil de reep ‘betaalbaar houden’ voor het publiek. Ook zegt Cadbury’s liever niet te worden gedwongen om de productie uit Australië weg te halen. Dat zou immers een andere oplossing kunnen zijn om de reep goedkoper te maken.
Centraliseren of verkleinen
Vanwege eerdere gewicht/prijskwesties is Cadbury’s op dit moment mikpunt van spot en cynisme op Facebook. Volgens marketingsdeskundigen is de keuze van Cadbury’s logisch. Chocolade is een luxeproduct. De prijs verlagen zou het imago van chocolade en Cadbury’s geen goed doen.
Onderwijl wordt zichtbaar wat een alternatief is voor stijgende voedselprijzen: kleinere verpakkingen óf één centrale fabriek voor de hele wereld en pas daarna het verkleinen van de verpakkingen.
Fotocredits: 'Yum Yum ;-)', Allan Dcosta
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Het team van de Cocoa Barometer was bezig met een onderzoek naar waardedistributie in de cacaoketen. Hun voorlopige conclusie? Kort door de bocht: geen van de schakels in de keten verdient excessief. De cacaoboer en handelaren verdienen zelfs te weinig om dit economisch duurzaam te noemen. De prijs van het eindproduct zou dus omhoog moeten om iedereen in de keten eerlijk te betalen.
Ik herken dit dilemma ook uit mijn praktijk. De prijs van een commodity wordt bepaald door vraag, aanbod, en onderhandelingspositie. Dit heeft dus weinig te maken met kostprijs. Dagelijks wordt door velen cacao of andere commodities verkocht onder hun kostprijs, gewoon omdat de markt het doet.
Prijsstijgingen van voedsel zijn realistisch, het is op dit moment gewoon te goedkoop voor de consument, en iemand of iets anders betaalt hiervoor de prijs.
Goede actie van Cadbury. Toelichting kan beter.