Cadbury’s, een van ’s werelds grootste chocolademakers, gaat één van de lokaal geproduceerde repen die het bedrijf in Australië verkoopt 10% korter en lichter maken, maar blijft er dezelfde prijs voor vragen. Een reep van 220 gram gaat terug naar 200 gram. Dat betekent dat een koper een breekstukje minder krijgt. Dat meldt The Guardian.

Volgens critici gaat het bedrijf meer op de reep verdienen en zou de prijs verlaagd moeten worden. Een kleinere reep voor dezelfde prijs, betekent immers een duurdere reep per gram chocolade. Cadbury’s ontkent. Volgens het bedrijf is het besluit ingegeven door stijgende kosten. Het wil de reep ‘betaalbaar houden’ voor het publiek. Ook zegt Cadbury’s liever niet te worden gedwongen om de productie uit Australië weg te halen. Dat zou immers een andere oplossing kunnen zijn om de reep goedkoper te maken.

Centraliseren of verkleinen
Vanwege eerdere gewicht/prijskwesties is Cadbury’s op dit moment mikpunt van spot en cynisme op Facebook. Volgens marketingsdeskundigen is de keuze van Cadbury’s logisch. Chocolade is een luxeproduct. De prijs verlagen zou het imago van chocolade en Cadbury’s geen goed doen.

Onderwijl wordt zichtbaar wat een alternatief is voor stijgende voedselprijzen: kleinere verpakkingen óf één centrale fabriek voor de hele wereld en pas daarna het verkleinen van de verpakkingen.

Fotocredits: 'Yum Yum ;-)', Allan Dcosta