In Laguiole zijn de bewoners naar de rechter gestapt om de claim te betwisten van Gilbert Szajner, een Parijse ondernemer. Hij heeft in 1993 het merk Laguiole gedeponeerd om een hele serie producten te verkopen, in maar liefst 38 klassen. Helaas werden de Laguiolenaren vorige maand in het ongelijk gesteld. Volgens de rechtbank is 'Laguiole' een algemene term geworden, die voor de Fransen meer naar de messen dan naar het dorp verwijst. De messen zijn in 1827 in Laguiole ontstaan, maar tegenwoordig komen ze meestal uit Thiers in de Puy de Dome. Van 'onecht' is dus geen sprake.
De inwoners van Laguiole gaan in beroep. De burgemeester, Vincent Alazard, hoopt dat zijn voorbeeld de regering ertoe zal brengen een 'anciënniteitspremie' in te stellen waarmee dorpen en steden het primaat op hun naam krijgen boven allerlei andere mogelijke kopers.
Laguiole is maar een kleine gemeente: het dorp telt 1300 inwoners. Grotere steden hebben er voor gekozen hun naam gewoon te beschermen door hem in alle klassen te deponeren. En te beschermen. Zo is de bekende badplaats Deauville op dit moment in een proces verwikkeld met Honda over het Honda-model Deauville.
Deauville staat op zijn merkregistratie.
Fotocredits: Titimo, Laguiole-mes
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
De lijst wordt langer:
http://weekend.knack.be/lifestyle/culinair/culinair-nieuws/vlaamse-salami-mag-zich-geen-saucisson-d-ardenne-noemen/article-4000187225210.htm