De coronapandemie heeft de trend om boodschappen thuis te laten bezorgen flink versneld, schrijft het Financieele Dagblad (2.1). Er zijn investeerders genoeg die brood zien in deze relatief nieuwe tak van thuisbezorging. Ze verwachten dat consumenten - eenmaal gewend aan thuisbezorging - er een (dagelijks) blijvende gewoonte van zullen maken. Dat zou betekenen dat er een Europese markt te veroveren is ter waarde van €1.875 miljard.

De miljoenen vliegen je bij honderden om de oren. Vorige week haalde Gorillas, een Duitse snelleverancier van boodschappen die in zes landen actief is, €854 miljoen op aan investeringen. Foodlog schreef onlangs al over de €600 miljoen investeringsgeld die bezorgsuper Picnic ophaalde bij de Bill & Melinda Gates Foundation Trust.

Versnelling
Corona versnelde een ontwikkeling die er al aan zat te komen. Consumenten bestellen immers steeds meer online: boeken, schoenen en elektronica online bestellen doen we al jaren. En bij investeerders klotst het geld tegen de muren. Zij zoeken nieuwe markten, liefst zo groot mogelijk, daar waar gewoontes van consumenten veranderen, zegt Sofia Dolfe van Index Ventures, een investeringsfonds uit Londen, in het FD. Index Ventures stopte zelf geld in de Tsjechische onlinesupermarkt Rohlik en Britse flitsbezorger Djia.

De zakenbankiers van Goldman Sachs voorspellen dat online partijen in 2040 tussen de 25 en 30% van de Europese markt in handen zullen hebben. Goldman's denkt dat corona een ontwikkeling op gang heeft gebracht die normaal vijf tot tien jaar zou duren. The Financial Times beschrijft de koortsachtige gesprekken, onderhandelingen en financieringen die afgelopen zomer tussen 'gevestigde' bezorgers als DoorDash en Delivery Hero en startups als Gorillas, Getir en Flink plaatsvonden (zie 2.2). "Dit zijn de klassieke, monopolistische landje-pik-deals waar de winnaar de hele categorie in handen krijgt en dat heeft enorme waarde op lange termijn", zegt een investeerder die zelf niet instapte.

Verliezen
Deze snelle ontwikkelingen betekenen niet dat de flitsbezorgers meteen al winst maken. Verre van dat, zelfs. Clement Genelot, analist van de Franse zakenbank Bryan Garnier, zegt dat flitsbezorgers momenteel op elke euro omzet een brutoverlies van tussen de €0,30 en €0,50 lijden. Hij verwacht echter dat deze bedrijven winst gaan maken zodra het koeriersnetwerk efficiënter wordt door meer bestellingen, minder acties en hogere bezorgkosten.

Analisten verwachten dat de Europese markt groot genoeg zal zijn voor meerdere grote partijen. Vandaar de snelle dynamiek op dit terrein, die voorlopig nog niet zal stoppen.

3. Het 'nieuwe gezond'

Toelichting ›

4. Overig

Dit artikel afdrukken