Het is pijnlijk dat de discussie aangezwengeld wordt door de Partij voor de Dieren, die juist geïnspireerd wordt door religieuze sentimenten. Verdraagzaamheid tussen religies is een groot goed, maar het verbod op rituele slacht krijgt nu mogelijk onbedoeld de eigenschappen van een ‘battle of religions’. Beter zij gezocht naar een consensus, die voor alle partijen haalbaar is. Nu wakkert de discussie ook minder frisse vooroordelen aan, terwijl respect voor cultuur en religie wenselijk is.
Zowel de Islam als het Jodendom kennen en kenden een vorm van doden, die nog steeds wordt toegepast in landen met de sharia. Decapitatie. Onthoofding dus. Vroeger exclusief bestemd voor de adel en tot diep in de vorige eeuw nog toegepast in Frankrijk. Machinaal uitgevoerd door middel van de guillotine, bood decapitatie een lage foutmarge en dus grote zekerheid op een pijnloze dood. Niet voor niets werd het bliksemsnel scheiden van het hoofd (de zetel van de pijnbeleving) van de romp als een humane doodstraf werd gezien. Deze methode staat in schril contrast tot het chemisch en elektrotechnisch geknoei in de Verenigde Staten.
De oplossing, ook antropologisch gezien, ligt zeker ingebed in het cultuureigene van de Middenoosten religies. Ook al wordt decapitatie in Israël niet, maar in tal van Arabische landen nog wel als doodstraf toegepast.
De vraagstelling zou dus kunnen zijn:
Waarom zou kosher en halal slachten niet gebaseerd kunnen zijn op decapitatie, waarbij ook het bloed ‘vrijuit’ kan stromen?
Guillotinescharen zijn in de papier- en staalindustrie gemeengoed. Technische uitvoerbaarheid kan geen probleem zijn. Islamieten en Joden hebben het recht binnen de vrijheid van godsdienst hun voedselprocedures te volgen. Maar in een beschaafde maatschappij gaat men niet voorbij aan onbedoeld veroorzaakt dierenleed. En de hele procedure kan nog steeds afgescheiden van het reguliere profane slachten plaatsvinden onder controle van religieus toezicht.
De enige te nemen stap is het traditionele mes vervangen door een valmes. Een verbod zonder oplossing, zal namelijk leiden tot illegale slacht en illegale import uit de omringende landen. Hoog tijd voor een rondetafelgesprek.
Ditmaal wilde hij zich wel laten horen. Hans slacht zelf.
Op 6 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Veel goede argumenten gelezen die alle standpunten ondersteunen. Wat mij betreft resteren de volgende vragen:
- Is er werkelijk verschil in dierenleed bij technisch correct uitgevoerde slachtprocedures zoals inmiddels uitvoerig beschreven?
- Als er verschil is ten nadele van halal of kosher slachten moet de maatschappij dan hiervoor een uitzondering toestaan omdat deze keuze een religieuze reden heeft?
Deze laatste vraag is algemener te stellen m.b.t. andere niet westerse gewoontes/tradities/normen: willen we dit als westerse maatschappij toestaan of niet? Dit al dan niet onder verwijzing van geloofsovertuiging. Mijn standpunt is dat daar waar het tornt aan rechten die vastgelegd zijn in ons rechtsstelsel dit niet het geval moet zijn.
Kortom: als ritueel slachten, op een deskundige manier wordt uitgevoerd, aantoonbaar niet meer dierenleed oplevert dan onze wetgeving nastreeft dan zie ik geen reden om dit te verbieden. Maar dat moet dan wel zo objectief mogelijk worden vastgesteld. Mogelijk dat het onderzoek hiernaar en de discussie die hier bij hoort (zoals deze) bijdraagt aan een beter dier welzijn.
@Dick,
Ik ben zelf geen ervaren slachter, maar ik heb wel vaker op een slachterij rond gelopen.
Bij de moderne (grote) kippen slachterijen is er zo min mogelijk invloed van de operator (slachter) op de manier van slachten, bijna alles gebeurd machinaal.
De vrachtwagens met de containers (kooien) met kippen worden gelost en enige tijd in een ruimte met rustgevend licht geplaatst. Hierna worden de kooien automatisch geleegd op de invoerband van de bedwelmer (gas stunner). Door een combinatie van verschillende gassen (o.a. CO2) in steeds hogere concentraties vallen de kippen rustig in een soort coma. Dit schijnt reversibel te zijn, dus de kippen komen als het goed is weer bij na enige tijd in buitenlucht.
Terwijl de kippen in coma zijn worden ze door medewerkers aan hun poten ingehangen in haken aan een kettingtransport.
Dit ketting transport vervoert de kippen door allerlei machines die de kip bewerken (zonder tussenkomst van een slachter).
Volgorde:
1. er wordt een halssnede gemaakt (de doder), en de kip bloedt leeg,
2. de kop wordt van de romp getrokken (de koppentrekker),
3. de kip wordt gebroeid in warm water om de veren los te maken,
4. de kip wordt geplukt door de plukker,
5. electrostimulatie van de kip, proces om de rigor te versnellen en zorgt voor malser vlees.
6. de ingewanden worden verwijderd, de kip is nu panklaar. In deze stap vind er een controle plaats door een veterinair op ziektes of afwijkingen.
7. de kip gaat de koeling in voor 4 uur om af te koelen en te besterven.
8. de kip wordt opgedeeld in poten, drumsticks, dijen, borstfilet, vleugels etc.
9. de onderdelen of de hele kip wordt verpakt.
Natuurlijk heb je wel ervaren mensen nodig om de machines goed af te stellen, en om problemen op te sporen en op te lossen. Maar direct contact van een slachter bij een levende kip wordt zoveel mogelijk voorkomen. Hierdoor worden de dieren gestrest en dit heeft een negatief effect op de vleeskwaliteit.
Over het slachten van andere dieren weet ik helaas niet zoveel.
De laatste opmerkingen keren de discussie nogal: wat weten de slachtspecialisten hierover te zeggen?
Wil Stork of een zeer ervaren en kundige slachter de taboes eens doorbreken en vertellen hoe het volgens hen zit?
Slachten van beesten is kwaliteitswerk. Er is altijd een slachter aanwezig, een geschoold persoon. Binnen HACCP hoort dat ook zo te zijn. Leer die man correct slachten, net zoals dat gebeurt bij de training van de shochet (http://www.chabad.org/search/keyword_cdo/kid/11172/jewish/Shochet.htm). Ook bij de Moslimgemeenschap zijn er zeer bedreven slachters. Het antwoord is opleiding. En zo hoort het in de voedingssector. Maar maak het niet nodeloos ingewikkeld. Kennis is niet iets verdachts.
Hendrik, je kunt het ook omkeren. Waarom geen koshere en halal slacht toestaan uit uitsluitend slachtprocessen op menselijke maat die aan ouderwetse voorwaarden en menselijk meesterschap voldoen?
Die voorwaarden horen immers bij de religieuze wetten waar we het over hebben.
Maar ik geef toe: ik weet te weinig van de mechanisatie en de af- of toenemende precisie van deze vorm van slacht. Wie wel?
Ik vermoed Maurice.