Vandaag opende in Utrecht het laatste stuk van de drie verdiepingen tellende ondergrondse fietsenstalling bij het station. Daarmee is de megastalling op Utrecht CS de grootste fietsenstalling ter wereld en wereldnieuws.
De fietsenkelder heeft een vloeroppervlak van 21.373 m2 met ruimte voor 12.500 fietsen en 1.000 OV-fietsen. De bouw kostte ruim €30 miljoen, ProRail nam 60% voor zijn rekening, de gemeente Utrecht en het ministerie ieder 20%.
Uit diverse landen kwamen journalisten af op de opening, uitgevoerd door staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven. Van Veldhoven sprak over het belang van de fiets als vervoermiddel, schrijft het AD. De staatssecretaris wil 200.000 forenzen op de fiets krijgen. Daarom wordt er door het kabinet fors in fietsen geïnvesteerd, zoals, naast deze stalling, in goede en veilige verbindingen en deelfietsen.
Tijdens de feestelijke opening droeg van Veldhoven samen met de gemeente Utrecht, NS, ProRail en de Stichting Landelijk Fietsplatform de Nederlandse fietscultuur aan voor de nationale lijst van immaterieel erfgoed.
AD - Opening grootste fietsstalling ter wereld: ?Maak van onze fietscultuur nationaal erfgoed?
De fietsenkelder heeft een vloeroppervlak van 21.373 m2 met ruimte voor 12.500 fietsen en 1.000 OV-fietsen. De bouw kostte ruim €30 miljoen, ProRail nam 60% voor zijn rekening, de gemeente Utrecht en het ministerie ieder 20%.
Uit diverse landen kwamen journalisten af op de opening, uitgevoerd door staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven. Van Veldhoven sprak over het belang van de fiets als vervoermiddel, schrijft het AD. De staatssecretaris wil 200.000 forenzen op de fiets krijgen. Daarom wordt er door het kabinet fors in fietsen geïnvesteerd, zoals, naast deze stalling, in goede en veilige verbindingen en deelfietsen.
Tijdens de feestelijke opening droeg van Veldhoven samen met de gemeente Utrecht, NS, ProRail en de Stichting Landelijk Fietsplatform de Nederlandse fietscultuur aan voor de nationale lijst van immaterieel erfgoed.
#8 Hans,
Je bent niet de enige met vragen, maar wat ze in de Randstad met die fietsen gaan doen boeit mij niet zo.
#7 Ik hou nog even 'vast', want heb een beetje harde kop..
'Miep & Truus' waren toch de enigen met een sleutel van elkaars fietsen volgens Domique ?
Daar een 'poule' van maken..
En prima dat er bufferfietsen zijn, maar 'help' waar is de mijne dan ?
Ben ik de enige met vraagtekens ?
Nee Hans (#6), volgens mij is de bedoeling juist wel een 'fietsenpoule': Dominique gebruikte Jantje en Pietje alleen maar als voorbeeld om het idee uit te leggen. De dertig 'bufferfietsen' vangen verschillen in vraag en aanbod op. Mij lijkt het wel een handig systeem (in de Randstad).
#3 Het systeem is dus dat slechts 2 mensen (stond nergens..) een fietshuwelijk aangaan.
Een soort 2-persoons sleutelclubje.. :- )
Er wordt dus geen 'poule' gecreëerd van fietsen die binnen het project zonder meer vice versa kunnen worden.
Da's een heel zwakke constructie...
Ik vrees dat 'not in my backyard', hiet absoluut 'not with my bikie' wordt...
Want met slecht weer laat je je bikie staan en lift je mee met een collega die langs 'Zuid' komt.
Nog niet gesproken over treinvertragingen etc.
Waarschijnlijk uitgedokterd door iemand die antropologie studeerde, en vanwege 'academisch werk- en denk-niveau' logistiek op het burootje kreeg.
Klopt ?
#4 Daar heb je helemaal gelijk in.
Gelukkig hebben ze daar iets voor bedacht, zoals is te lezen in het bericht van NU.nl: 'Dertig fietsen worden als buffer gebruikt zodat niemand zonder fiets komt te staan.'