WW kocht Kurbo in 2018 en spendeerde een jaar aan het verbeteren van de app. Een op Snapchat geïnspireerde interface moet jongeren binden.

Met spelletjes en pop-ups wil WW jongeren informeren en aan het bewegen krijgen. Om deel te nemen aan het programma wil het bedrijf de lengte, gewicht, leeftijd en gezondheidsdoelstellingen van gebruikers weten. Na registratie kunnen jongeren invullen wat ze eten. De app werkt met een stoplichtensysteem, ontwikkeld door Stanford University. Het stoplicht rangschikt voedselkeuzes naar groene ‘go’, oranje ‘let op je portie’ en rode ‘stop en denk’ producten. Vanaf $69 per maand kunnen gebruikers wekelijkse video coaching kopen. Ook aan de ouders is gedacht; zij krijgen recepten, boodschappenlijstjes en nieuwsbrieven toegestuurd.

Bij een eerdere aankondiging dat WW plannen had zijn afslankprogramma gratis te gaan aanbieden aan tieners stuitte op veel kritiek. WW gaf toentertijd aan te luisteren naar de zorgen en te beseffen hoe kwetsbaar kinderen zijn tijdens hun tienerjaren. Ook nu uiten professionals hun zorgen dat de app ongezonde lichaamsnormen en ongezond eetgedrag kan bevorderen. Aan de andere kant kunnen apps een makkelijke en toegankelijke manier zijn om eetgewoontes van families te veranderen. WW geeft aan dat de coaches getraind zijn om verstoord eetgedrag en ongezond gewichtsverlies te signaleren.



Annika de Jong
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Dit artikel afdrukken