Ruim 13.000 consumenten deden dit jaar mee aan de Gouden Windei-verkiezing. De cranberries van Albert Heijn kregen 28% van de stemmen en heten daarmee het meest misleidende product.

In het persbericht schrijft foodwatch:
Supermarkten zijn gretig ingesprongen op de vraag van veel consumenten naar superfoods. Een beetje supermarktketen verkoopt inmiddels zijn eigen merk superfood. Ook Albert Heijn biedt via haar winkels en website honderden producten aan onder deze noemer, waaronder de gedroogde cranberries. 'Bron van vezels' staat er uitnodigend op, en 'zoet van smaak'. Dat laatste in onbetwist waar: Albert Heijn bedekt de cranberries onder een flinke laag ananassiroop. Maar dat zie je pas als je de kleine lettertjes op de achterkant leest. De cranberries bestaan voor slechts 30% uit de beroemde veenbessen en voor maar liefst 68% uit ananassiroop. Zo bestaat elke hap van deze cranberries voor twee derde uit suikers. Hoezo gezond superfood? Zo verkoopt Albert Heijn zelfs suikers als superfood!
Albert Heijn heeft aan foodwatch beloofd de receptuur van de cranberries te gaan aanpassen. De hoeveelheid siroop wordt verlaagd waardoor het product uit 60% cranberries (nu 30%) bestaat. Daarnaast wordt het biologisch.


De tweede plaats, met 21% van de stemmen, was voor Liga milkbreak melk-aardbei. Deze als gezond gepromote tussendoortjes bevatten 0,03% aardbeienpoeder en bestaan voor 20% uit suikers.
Liga heeft foodwatch laten weten bij een volgende wijziging van de verpakking nogmaals naar de kritiek te zullen kijken.

Met net iets minder stemmers, maar ook 21% eindigt de light pindakaas van Plus op de derde plaats. De truc om pindakaas minder vet te maken door er meer suiker in te stoppen, wordt ook door andere supermarkten zoals Dirk, Dekamarkt, Coop, Deen, Hoogvliet en Emté toegepast. Al deze supers hebben inmiddels aangegeven met de huidige light pindakaas-versies te stoppen of aan een gezondere samenstelling te werken.

Overige genomineerden
Over de overige kandidaten van 2015 meldt foodwatch:
*Aldi pasta met truffel: Aldi doet sjiek op z'n Aldi's. Truffel is een heel duur ingrediënt, maar Aldi's pasta met truffel moet natuurlijk wel goedkoop blijven. En dus krijg je in zo'n pakje 'Mama Mancini' 0,0006% truffel. Dat is de ‘rijke vulling’ bij Aldi!
Aldi heeft ondertussen aangegeven de verpakking aan te zullen gaan passen waarbij de verwijzing naar truffel van de voorkant verdwijnt.
*Appelsientje halfzoet: Appelsientje Halfzoet is 'minder zoet', tetteren hun marketeers. Daar betaal je dan wel iets meer voor maar dan hebben ze de appelsap ook echt voor jou met water verdund...
*Rude Health biologische almond drink: Daarin hebben de amandelen wel erg weinig in de melk te brokkelen: Het bevat 1% amandelen, ofwel pakweg 2 nootjes per glas (200ml).
*AH mini roomboter amandelstaaf: Oké, er stáát 'mini' op de verpakking. Maar toch is het een flinke tegenvaller als je de kartonnen verpakking van deze ieniemini roomboter amandelstaaf openmaakt. Bijna de helft van de inhoud is letterlijk ‘gebakken lucht’!


Redactie
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Foodwatch organiseert sinds 2010 jaarlijks de Gouden Windei verkiezing. Met de verkiezing wil de voedselwaakhond misleiding zichtbaar maken voor het grote publiek. "Het hele jaar word je als consument uitgelachen en voor de gek gehouden door handige marketeers van voedingsbedrijven. In de verkiezing om het Gouden Windei kan de consument zelf eens lachen om de doorgeprikte marketingonzin van de genomineerden", aldus Sjoerd van de Wouw, campaigner bij foodwatch.

Fotocredits: foodwatch
Dit artikel afdrukken