Makers van voedsel die in de toekomst geld willen kunnen verdienen, doen er goed aan om te kijken naar de consumenten van de toekomst. De stijgende koopkracht van Generatie Z drukt zijn stempel op het voedsellandschap. Dit van jongs af aan met internettoepassingen opgegroeide leeftijdscohort heeft andere en meer specifieke verwachtingen van voeding dan hun ouders, schrijft Australian Food News.
Veranderende sociale en economische contexten creëren een onzekere toekomst voor Gen Z. Als deze jonge mensen hun opleiding afronden, stappen ze de ‘grote slechte wereld’ in, waarin niets zeker is. Ze willen zichzelf zo nu en dan trakteren op luxeproducten op zoek naar een geluksmoment. Ze staan bovendien meer open voor nieuwe voedselervaringen, experimenteren met ingrediënten- en smaakcombinaties.
De onlinewereld stelt Gen Z in staat zich te profileren zoals zij dat willen. Gen Z ziet voedsel als een uitdrukking van wie ze willen zijn in de ogen van anderen.
Gen Z is vanwege de onlinewereld bovendien een on-demand generatie. Alles wat deze jonge mensen willen eten, moet binnen één druk op de knop beschikbaar zijn. Gemak is hun manier van leven en moet gecombineerd kunnen worden met smaak, kwaliteit, verse beschikbaarheid en gezondheid.
AFN - Generation Z are demanding different in the future of food | Australian Food News
Veranderende sociale en economische contexten creëren een onzekere toekomst voor Gen Z. Als deze jonge mensen hun opleiding afronden, stappen ze de ‘grote slechte wereld’ in, waarin niets zeker is. Ze willen zichzelf zo nu en dan trakteren op luxeproducten op zoek naar een geluksmoment. Ze staan bovendien meer open voor nieuwe voedselervaringen, experimenteren met ingrediënten- en smaakcombinaties.
De onlinewereld stelt Gen Z in staat zich te profileren zoals zij dat willen. Gen Z ziet voedsel als een uitdrukking van wie ze willen zijn in de ogen van anderen.
Gen Z is vanwege de onlinewereld bovendien een on-demand generatie. Alles wat deze jonge mensen willen eten, moet binnen één druk op de knop beschikbaar zijn. Gemak is hun manier van leven en moet gecombineerd kunnen worden met smaak, kwaliteit, verse beschikbaarheid en gezondheid.
Generatie Z......... what's in a name. Z(e) hebben in hun gedrag veel weg van de 'doorsnee consument' - hoe we die dan ook willen typeren.
Dat trakteren op mini-luxe is niet meer of minder dan 'troost'-eten. Dat zien we nu door alle lagen van de bevolking. De horeca draaide na de eerste lockdown top. Lunch en diner waren een hit met meer gangen, mooiere wijnen, luxe eten. We willen ons in onzekere tijden verwennen en eten en drinken helpt daarbij.
Op on-demand onderscheidt Z zich inderdaad. Dat gaat weer veranderen als Z een gezin wordt. Alles blijft bewegen en het is de kunst de grote lijn eruit te halen.
En dat is dan de generatie waarin het consuminderen voet aan wal moet gaan krijgen?