Ik weet natuurlijk dat supermarkten en horeca mij belazeren met allerlei trucs. Maar meestal gun ik de handelaar zijn gewiekstheid. Hij die niet gewiekst is, moet de eerste steen gooien.
Het vervelende van dit boek was dat het het concrete voorbeeld van koffie op stations gaf. Daar kun je meestal kiezen voor grote en kleine koffie, waarbij het verschil in prijs niets te maken heeft met verschil in product- of arbeidsloonkosten. Het drukte mijn neus op de feiten, want ik koop vaak grote koffie.
Daar stond ik dan van de week bij de C'est du Pain met een caffeïnegebrek. Een kleine beker kost daar € 1,80 een grote € 2,10, met waarschijnlijk inderdaad nauwelijks verschil in kosten. Geen € 0,30. De vrouw die het koffieapparaat met zeer matige koffie bediende, moet weten waar zij mee bezig is. Zij moet dus weten dat ze mij glimlacht naar een grote koffie die eigenlijk pure diefstal is.
Ik kocht dus met wrevel een 'kleine koffie'. Maar ik had een grote gewild. En liefst ook een lekkere.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Guillaume, dat is precies het punt. Met een grote koffie betaal je voor een niet geleverde dienst. Op het station betaal je ook nog eens apart voor je zitplaats, namelijk met je treinkaartje.
Bier op het terras is hetzelfde verhaal. De puldrinkers subsidiëren de kleintjesdrinkers. Maar daar geldt nog dat er enige concurrentie is. De theedrinkers worden helemaal verneukt, maar zij maken dat meestal goed door heel lang te blijven zitten met één consumptie.
Stel dat binnen de overhead de loonkosten op zeker 70-80% liggen, en er gemiddeld op jaarbasis dagelijks 100 kopjes groot en klein gekocht worden. Afhankelijk van het weer (koud/warm) kan de verhouding kleine en grote kopjes variëren. Om minder afhankelijk te zijn van niet-constante factoren zou ik zorgen dat de prijs van beiden nagenoeg het zelfde is. Want het grootste deel van mijn overhead blijft min of meer constant !
Het is toch niet zo moeilijk om te begrijpen dat de kosten voor de dienst (het vervaardigen, verkopen en serveren) meer bepalend zijn dan de kosten voor dat beetje water en wat koffie, Wouter ?
Precies wat ze doen in het café bij ons in het dorp. Daar kost dus een ‘kleintje’ pils hetzelfde als een ‘gewone’. Maar goed dat daar geen foodloggers komen. Die zouden verontwaardigd in een maatbekertje nameten hoeveel ze minder ontvingen en dat naar rato inhoud/kostprijs terug eisen… ;-)
En de koffie bij de LaPlaces op het station? Die wordt toch gebrand door Smit&Dorlas;en zou (dus) minder vies moeten zijn??
@Sander, een koperstaking zou niet nodig zijn wanneer er een vrijer vestigingsbeleid op de stations zou zijn. In bijna elk stadscentrum is inmiddels een goede koffiezaak.
@Astrid de huur die deze NS-dochter Servex moet betalen aan de NS zal inderdaad gigantisch zijn en veel van de kosten verklaren, maar het blijft intern bij hetzelfde bedrijf. € 1,80 voor een slechte beker meeneemkoffie, met waarschijnlijk zo min mogelijk koffieboon erin, is evengoed duur. Feit blijft dat je voor een paar cent meer met een koffie-automaat (geen barrista nodig) een veel betere koffie kunt serveren. Dat gebeurt niet, waarmee bewezen is dat Servex zijn zakken aan het vullen is door misbruik (gebruik) te maken van de situatie op stations. Maar de kopers van grote koffie moeten nog eens extra betalen.
Of dit een groot onrecht is, weet ik niet. Er zijn grotere problemen in de wereld. Maar ik wil goede koffie als ik de trein neem.