Leclerc schreef: "We hebben te maken met een echt probleem en dat is de onbegrijpelijke moeite die sommige industriëlen er mee blijken te hebben om hun grondstoffen volledig en gemakkelijk te kunnen traceren". Nog altijd hebben niet alle Franse voedingsproducenten boven water weten te krijgen of zij fipronileieren verwerkt hebben of niet. Leclerc wijst vervolgens met een beschuldigende vinger naar de fabrikantenlobby. Die zou er in geslaagd zijn bij de politiek voor elkaar te krijgen dat voor fabrikanten veel minder strikte transparantie-eisen gelden dan voor de retail. Hij beklaagt zich uiteraard niet over de geldende normen van traceerbaarheid en transparantie, maar vindt dat dezelfde normen moeten gelden voor producenten en retail.
Dat schoot Richard Girardot, de topman van Nestlé France, in het verkeerde keelgat. Op zijn eigen blog trok hij tegen Michel-Édouard van leer, omdat deze zich "aan iedere verantwoordelijkheid wil onttrekken" en met een afleidingsmanoeuvre die de hele voedingsindustrie in een kwaad daglicht zet de aandacht af wil leiden van zijn eigen merken. "Hoogst onwelkom van een retailer die om steeds goedkoper te kunnen inkopen zijn leveranciers tot fouten aanzet terwijl hij zich aan de verplichtingen van het Franse recht onttrekt".
Die uitbarsting laat Michel-Édouard schaterlachen - alweer op zijn blog. "Jemig, de baas van Nestlé heeft zich verslikt in zijn Kitkat bij het lezen van mijn blog". Om vervolgens uit te leggen dat hij bedoelde het jammer te vinden dat de Association Nationale des Industriels Alimentaires, ANIA (de Franse evenknie van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie) "zich niet vanaf het begin over de fipronilaffaire uitgesproken heeft." De winkelketens die de betreffende met fipronil besmette producten uit de schappen moesten halen kregen geen informatie vanuit ANIA maar werden door de Franse overheid geïnformeerd over de terug te halen merken en producten. Leclerc veroordeelt ANIA dan ook als "een economische lobby die alleen de winstgevendheid van zijn leden voor ogen heeft", aldus Le Figaro.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Interessant stukje. Bestaat er ook een bloggende voedselproducentenlobby in Frankrijk en/of wat weet die zoal te vertellen over die eiercrisis?