Lage prijzen in dure tijden, dat kán volgens de leveranciers vooraan in de keten helemaal niet.
Als de prijs van elektriciteit stijgt, vindt iedereen dat de staat moet ingrijpen (...) maar als een particuliere onderneming de prijzen vastzet, mag dat nietVolgens het Insee, Institut national de la statistique et des études économiques (het Franse CBS) zou een baguette gemiddeld €0,90 moeten kosten. Van dat bedrag zou 15% voor rekening van het meel komen, 30 à 40% aan personeelskosten, 10 à 15% vaste lasten en 30 tot 45% marge. De enige manier waarop supermarkten zo'n lage prijs waar zouden kunnen maken, zou zijn door meel van mindere kwaliteit te gebruiken. Schande, en dat voor een product dat Frankrijk voorgedragen heeft bij de Unesco als immaterieel erfgoed.
Volgens Michel-Édouard Leclerc verlaagt hij de prijs nou juist om de koopkracht van de gemiddelde Franse consument te schragen. "Er komt een berg inflatie op ons af," zegt Leclerc in de HuffingtonPost. Met het oog daarop wilde de keten een krachtig teken afgeven van het voornemen om prijsverhogingen niet zonder discussie of zonder matiging door te berekenen aan de consument. Het basis-stokbrood, dat Leclerc al voor €0,30 in de winkel had liggen en waarvan er miljoenen over de toonbank gaan, houdt rekening met twee eerdere prijsverhogingen die de molenaars doorvoerden en met de randvoorwaarden van de loi Egalim (de wet om boeren een eerlijke prijs te garanderen) en is dus een perfecte invulling van zo'n 'teken'.
Maar wat Leclerc nog veel belangrijker vindt, is dat het bedrijfsleven in actie komt in deze inflatietijden. Hij is dan ook verbaasd over de kritiek die hij op drogredenen gebaseerd vindt. "Als de prijs van elektriciteit stijgt, vindt iedereen dat de staat moet ingrijpen (...) maar als een particuliere onderneming de prijzen vastzet, mag dat niet. Het is een domme controverse, onze consumenten zien het niet op die manier." Leclerc is van plan ook de prijzen van andere basisproducten te bevriezen en noemt de kritiek op zijn beleid domweg 'debiel'. Zijn supermarkt positioneert zich als de Robin Hood van consumenten in dure tijden.
Voor Nederland berekende het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) recent dat gezinnen maandelijks gemiddeld zo’n 40 euro minder te besteden hebben als gevolg van de snel oplopende inflatie. De teruglopende koopkracht loopt op tot 100 euro voor tweeverdieners met meerdere kinderen. Kostwinners die hun loon niet zien stijgen, zouden zelfs rekening moeten houden met een koopkrachtdaling die kan oplopen tot dik 200 euro per maand. Zulke krachtige koopkrachtdalingen als in 2021 en 2022 zijn volgens het Nibud al heel lang niet meer voorgekomen. (Tekst loopt door onder video)
Baguette à 29 centimes: pour Michel-Édouard Leclerc, "c'est une polémique à la con" pic.twitter.com/04IIFQyRCw
— BFMTV (@BFMTV) January 14, 2022
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
https://www.midilibre.fr/2022/03/04/carte-carburants-ou-faire-son-plein-a-prix-coutant-ce-week-end-dans-la-region-10149044.php]Benzine dit week-end tegen kostprijs[/url] (Occitanie)
Mogen supermarkten het leven betaalbaar houden in dure tijden?
Wat mij betreft ja, ze zullen het zich wel kunnen veroorloven. Bovendien is het een klantenbindende service.
Benzine voor 1 euro/liter bij een aantal filialen van Géant Casino in Frankrijk. Moet wel voor minimaal 60 euro in de super kopen om het verschil als tegoedbon uitbetaald te krijgen. Dit is een herhaling van een actie van vorige week.
Bron: Midi-Libre
Ik kwam vandaag weer thuis met een enorme 33 euro rugzak vol kwaliteit van de Lidl. De Aldi vaak iets hoger geprijsd hier.... maar soms juist ook niet (en sommige zaken als 'beste koop' verkozen).... maar slechtere services, minder breed aanbod en reputatie. De Lidl mijn favoriete winkel, ook met tijdelijke aparte producten en inspelen op wensen. Ook de Turk vlakbij kom ik regelmatig, met uiterst sympathieke prijzen(en producten die ik haast nergens anders kan krijgen... ook vele kruiden in grotere verpakkingen tegen lage prijs).
Personeelsbeleid van de Lidl beter hier. Prijs betaald aan de boeren dus ook blijkbaar. Maar dat is voor mij als consument secundair.... al niet helemaal zonder belang.
In Duitsland ga ik liever naar de Aldi dan naar de Lidl, in prijs/kwaliteit.... zonder op andere factoren te letten. Totaal andere Aldi met heel breed aanbod (ook in biologische producten).
De heerlijkste desembroden laag geprijsd te kies en te keur, enorm verschil met Nederlandse supers. Maar dat is de Duitse broodcultuur.
De prijsstijgingen bij de Jumbo rijzen de pan uit... 20% lijkt normaal. Daar ga ik steeds minder heen. De AH (bijna) alleen voor aanbiedingen.
De biologische winkel voor echte kwaliteit. De kaasboerderij vlakbij voor kwaliteit en lagere prijs dan waar dan ook voor boerenkaas. De lekkerste volle melk in glazen fles met een prijs die lager ligt dan die van Campina.
Op de markt koop ik heel aparte Franse kaasjes... in geen super te krijgen... 3 voor 5 euro.... eigen import.... (wel vaak maar 2-3 weken THT, maar dat is geen probleem, juist lekkerder) daar kan de Lidl niet aan tippen
Wouter verklaar je nader: 'groot strategisch (inkoop) inzicht'.
Groot, strategisch inzicht, inkoop inzicht, strategisch inkoop inzicht? En wat versta jij onder de laatste?
Een schot voor de boeg: ik denk dat de meeste retailers van naam "een groot strategisch inkoop inzicht" hebben dat PAST bij hun formule. Zo gaat het bij AH, Tesco en Carrefour om een breed assortiment, inrichting en service en bij Lidl om scherpe prijzen en eigen merken. Dat vergt een heel eigen invulling van "strategische inkoop".
Je doet een beetje in #38 of de retailers wat achterlijk zijn.
Jan Peter van Doorn ik probeer internationaal actief te zijn. Inclusief Africa en Midden Oosten. Maar mijn tegenvraag: denk je wel dat er groot strategisch (inkoop) inzicht is bij onze supermarkten? Lidl ken ik, Aldi niet.