De inkoopkosten van agrarische grondstoffen stegen voor Franse verwerkers vorig jaar met 14%. In de afgelopen 12 jaar stegen ze met 180%.
De Franse levensmiddelenfabrikanten wijzen erop dat in hun markt de inkoopprijs een veel groter deel van hun omzet uitmaakt dan in de rest van de industrie (55% versus 38%). Daardoor werken prijsstijgingen sneller en gevoeliger door in hun bedrijfsresultaat.
De Franse industrie vindt haar marge gevaarlijk gedaald. De heftige prijsconcurrentie tussen supermarkten zorgt volgens ANIA voor een netelige klem, waarin de industrie geen gezonde marge meer kan behalen en terrein verliest ten opzichte van buitenlandse concurrentie binnen Europa. De toegevoegde waarde van de levensmiddelenindustrie daalde met 14,5% in de afgelopen tien jaar. Duitsland (+0,7%), Engeland (+11,1%), Italië (+20,6%) en Spanje (+22%) zagen hun toegevoegde waarde toenemen. Om het tij te keren, richt ANIA zich tot de binnenkort te kiezen nieuwe president van Frankrijk met een twaalf punten programma.
Op 6 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
#1, Dick V. Ik heb het volgende zien gebeuren. Eerst waren er allerlei winkels, een brico, en LeClerq. Vervolgens verdwenen de meeste winkels, behalve brillenglazen, en natuurlijk ook de apotheken bleven, en kocht LeClerq de jardinerie en de brico op. Toen verscheen ook de Lidl, een buitenlandse concurrent, en deze doet het steeds beter. Kan het ergens daaraan liggen? Heb trouwens niet zo economische kaas gegeten.
Nieuws deze week: het gaat echt slecht, schrijft Gondola. Driekwart van de Franse hypermarkten ziet zijn omzetten dalen met meer dan 2%. Dat is een gevaarlijk aanval op de winst omdat de marge ook in dat bereik ligt.