16
Fotocredits: Piet Adema tijdens het debat over het 'niet-Landbouwakkoord', FL Media

Flash PerspectiefVlaanderen zou uit stikstofcrisis zijn, Piet Adema blies ‘m gewoon weg

Voor lezers van Foodlog was het geen nieuws wat minister Piet Adema in De Telegraaf zei: de rekenmodellen waarmee de Nederlandse overheid werkt zijn niet geschikt om beslissingen te nemen die te slachtofferen ondernemers individueel treffen. Een lange reeks experts zegt dat al een jaar of drie openlijk (van de Commissie Hordijk tot een directeur van het RIVM in antwoord op vragen van Kamerleden en later het RIVM toen het instituut bedankte voor de eer om nog langer voor vergunningsbeleid verantwoordelijk te zijn), maar tot de regering wilde dat maar niet doordringen.

Vóór de val van Rutte IV zouden de uitspraken van Adema tot een kabinetscrisis hebben geleid, hoe waar en onderbouwd de uitspraken ook zijn. Pieter Omtzigt maakte meteen van dat feit gebruik en X-te nog eens over modellen die met een natte duim de werkelijkheid kunnen benaderen, maar daarom nog geen besluiten voor de politiek kunnen nemen.

In Vlaanderen importeerde de politiek de Nederlandse stikstofaanpak en daarmee ook onze al ruim vier jaar durende crisis. De Vlamingen beginnen daar pas sinds kort kennis mee te maken. In Nederland was de stikstofaanpak aanvankelijk bedoeld om de intensieve veehouderij (varkens en kippen) te kunnen beheersen. Het pakte anders uit en raakt behalve de melkveehouderij ook de industrie, het weg- en vliegverkeer en zelfs de bouw. In Vlaanderen raakt het onbedoeld de vergunningen aan bedrijven rond de Antwerpse haven.

Volgens Het Laatste Nieuws denkt de Vlaamse coalitie er nu uit te zijn en komt er na het weekend een stikstofakkoord. In Nederland hoorden we dat al vaker, maar bleek het steeds valse hoop.

Nederland is inmiddels een stap verder: het stikstofbeleid gebaseerd op rekenmodellen kan het raam uit. Hoe het eruit zou moeten zien, is voor minister Adema vermoedelijk nog een vraag, maar het ligt er inmiddels dik bovenop: de politiek moet besluiten waar het welke activiteit wil en onder welke voorwaarden. Bedrijven besluiten dan of ze op die plek hun bedrijf kunnen uitoefenen of niet; als ze daar al zaten op basis van eerdere vergunningen of beloftes en het gaat toch niet meer, dan moet er eventueel een bedrag over schadeloosstelling worden overeengekomen.

HLN - UPDATE. Ministers zaten samen in bureau Jambon, stikstofdeal is nakende. Politiek journalist Karel Lattrez: ?Er is een marsorder gekomen van Bart De Wever?, 12 nov 2023
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Jordi Kolenbrander
Jordi Kolenbrander Land- en tuinbouw
  • #16
  • 16 nov '23
  • 18:59

Nico Gerrits ''Dat gebrek aan kennis is zorgelijk. Veel erger is dat er op b.v. het Natura2000 dossier een aantal ambtenaren zijn die al heel lang in dezelfde positie zitten en ongestoort hun agenda kunnen uitvoeren, een agenda die aantoonbaar niet strookt met de Europees-rechtelijke verplichtingen.''

Je zou haast denken dat er op de ministeries bewust mensen met een gebrek aan kennis worden aangenomen zodat de ambtenaren die lang in hun positie zitten ongestoord hun agenda kunnen uitvoeren.

Nico Gerrits
Nico Gerrits Natura2000
  • #15
  • 13 nov '23
  • 22:40

Jordi, ik heb er denk ik wel eens eerder op Foodlog over gehad. Toen mijn adviesbureau INCAconsult nog floreerde hadden we veel contact met verschillende onderdelen van LNV en met de Dienst Regelingen (nu RVO). Daar werd je soms knettergek van. De halfwaardetijd van ambtenaren waar we mee te maken hadden was ongeveer 5-6 maanden. Midden in het oplossen van een niet eens zo ingewikkeld dossier kon je dan opnieuw gaan uitleggen hoe de internationale en Europese wet- en regelgeving in elkaar stak en hoe de ambtnaar daarmee naar behoren zou moeten omgaan. Om vervolgens na eindeloos wachten en nabellen met de volgende nitwit geconfronteerd te worden.

Dat gebrek aan kennis is zorgelijk. Veel erger is dat er op b.v. het Natura2000 dossier een aantal ambtenaren zijn die al heel lang in dezelfde positie zitten en ongestoort hun agenda kunnen uitvoeren, een agenda die aantoonbaar niet strookt met de Europees-rechtelijke verplichtingen.

Jordi Kolenbrander
Jordi Kolenbrander Land- en tuinbouw
  • #14
  • 13 nov '23
  • 21:51

Wouter de Heij

''Ik denk dat vooral het ministerie door inhoudelijk kennisgebrek dit heeft laten gebeuren. En de politiek zelf? Ministers zonder kennis, of nog erger met een naïef beeld en vooral beeldvorming nastreven.''

Ik denk dat er ook nog een ideologisch component is en het zou mij niet verbazen dat vele lieden op het ministerie, maar ook bij de wur graag de veehouderij zien verdwijnen. Daarnaast speelt onwil van de ministers een rol want als ze echt iets willen doen ze het wel zoals van der wal die voor Lelystad Airport lobbyde schiphol gewoon een natuurvergunning gaf.

Dit probleem zie je wereldwijd. Zo klagen de bewoners van San Francisco over de grote hoeveelheid afval en de grote aantallen daklozen in de straten, maar de gemeente doet niets, totdat dictator xi jing ping op bezoek komt wordt alles spik en span gemaakt en worden de daklozenkampen opgeruimt.

René de jong
René de jong Melkveehouderij & Makelaardij
  • #13
  • 13 nov '23
  • 19:58

#12 zieltjes winnen niks meer niks minder.

Wouter de Heij
Wouter de Heij R&D en Innovatie in Voedseltechnologie
  • #12
  • 13 nov '23
  • 19:56

Nog meer lezen en horen

Ik ben overigens blij dat Adema van zich laat horen.
Laat? Ja best wel.
Maar hij doet het wel.

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.