Vroeger was een kiloknaller voor Wakker Dier vlees met een kiloprijs lager dan die van kattenvoer: 4 euro en 12 cent. Sinds februari is een kiloknaller volgens Wakker Dier een aanbieding van vlees zonder dierwelzijnskeurmerk. Dat is logischer, omdat supers ook stunten met 'OK' vlees om je binnen te lokken. Hun verlies maken ze goed op je andere boodschappen.

Grotere ketens als Albert Heijn en Aldi hebben numeriek vaker kiloknalleraanbiedingen dan het kleine Emté. "Maar als je steeds je pijlen richt op grote ketens als Jumbo en AH, komen de kleintjes altijd weg met hun kiloknallers", zegt een woordvoerster van Wakker Dier op Trouw. Reden voor Wakker Dier om een professionele keuze te maken en zich nu op Emté te richten met een radiospot.

Volgens Wakker Dier heeft meer dan 90% van de vleesaanbiedingen van de Brabantse super geen dierenwelzijnskeurmerk.

'Onrechtmatig', 'onzorgvuldig'
Volgens een zegsman van Sligro Food Group, moederbedrijf van Emté, is de actie 'onrechtvaardig' en 'onzorgvuldig'. "Ook voor ons is dierenwelzijn van belang; zo verkopen we vlees van runderen die in natuurgebieden hebben gegraasd. Maar wij hanteren eigen criteria en willen niet aan de leiband van een bepaald keurmerk lopen." De zegsman kwalificeert de eigen kiloknallerdefinitie en het "publiekelijk aanklagen van winkels die een eigen koers varen" zelfs als "contraproductief."

Helderheid vereist
Wakker Dier is het daar mee oneens. "Zelfs als wij dat natuurvlees zouden meetellen als keurmerk-vlees, blijft Emté een supermarkt die heel vaak kiloknallers aanbiedt. Welke criteria het bedrijf zelf hanteert voor dierenwelzijn is onbekend. Wij vinden het voor consumenten belangrijk dat supermarkten werken met bekende, heldere en onafhankelijke keurmerken. De slager moet niet zijn eigen vlees keuren."

Op Blendle is het verslag van Trouw-verslaggever Emiel Hakkenes over de totstandkoming van de nieuwe campagne van Wakker Dier te lezen.
Dit artikel afdrukken