Wakker Dier heeft een nieuw criterium voor 'kiloknallers' en neemt daarmee buurtsuper Emté op de korrel. Emté protesteert.
Vroeger was een kiloknaller voor Wakker Dier vlees met een kiloprijs lager dan die van kattenvoer: 4 euro en 12 cent. Sinds februari is een kiloknaller volgens Wakker Dier een aanbieding van vlees zonder dierwelzijnskeurmerk. Dat is logischer, omdat supers ook stunten met 'OK' vlees om je binnen te lokken. Hun verlies maken ze goed op je andere boodschappen.
Grotere ketens als Albert Heijn en Aldi hebben numeriek vaker kiloknalleraanbiedingen dan het kleine Emté. "Maar als je steeds je pijlen richt op grote ketens als Jumbo en AH, komen de kleintjes altijd weg met hun kiloknallers", zegt een woordvoerster van Wakker Dier op Trouw. Reden voor Wakker Dier om een professionele keuze te maken en zich nu op Emté te richten met een radiospot.
Volgens Wakker Dier heeft meer dan 90% van de vleesaanbiedingen van de Brabantse super geen dierenwelzijnskeurmerk.
'Onrechtmatig', 'onzorgvuldig'
Volgens een zegsman van Sligro Food Group, moederbedrijf van Emté, is de actie 'onrechtvaardig' en 'onzorgvuldig'. "Ook voor ons is dierenwelzijn van belang; zo verkopen we vlees van runderen die in natuurgebieden hebben gegraasd. Maar wij hanteren eigen criteria en willen niet aan de leiband van een bepaald keurmerk lopen." De zegsman kwalificeert de eigen kiloknallerdefinitie en het "publiekelijk aanklagen van winkels die een eigen koers varen" zelfs als "contraproductief."
Helderheid vereist
Wakker Dier is het daar mee oneens. "Zelfs als wij dat natuurvlees zouden meetellen als keurmerk-vlees, blijft Emté een supermarkt die heel vaak kiloknallers aanbiedt. Welke criteria het bedrijf zelf hanteert voor dierenwelzijn is onbekend. Wij vinden het voor consumenten belangrijk dat supermarkten werken met bekende, heldere en onafhankelijke keurmerken. De slager moet niet zijn eigen vlees keuren."
Op Blendle is het verslag van Trouw-verslaggever Emiel Hakkenes over de totstandkoming van de nieuwe campagne van Wakker Dier te lezen.
Dit artikel afdrukken
Grotere ketens als Albert Heijn en Aldi hebben numeriek vaker kiloknalleraanbiedingen dan het kleine Emté. "Maar als je steeds je pijlen richt op grote ketens als Jumbo en AH, komen de kleintjes altijd weg met hun kiloknallers", zegt een woordvoerster van Wakker Dier op Trouw. Reden voor Wakker Dier om een professionele keuze te maken en zich nu op Emté te richten met een radiospot.
Volgens Wakker Dier heeft meer dan 90% van de vleesaanbiedingen van de Brabantse super geen dierenwelzijnskeurmerk.
'Onrechtmatig', 'onzorgvuldig'
Volgens een zegsman van Sligro Food Group, moederbedrijf van Emté, is de actie 'onrechtvaardig' en 'onzorgvuldig'. "Ook voor ons is dierenwelzijn van belang; zo verkopen we vlees van runderen die in natuurgebieden hebben gegraasd. Maar wij hanteren eigen criteria en willen niet aan de leiband van een bepaald keurmerk lopen." De zegsman kwalificeert de eigen kiloknallerdefinitie en het "publiekelijk aanklagen van winkels die een eigen koers varen" zelfs als "contraproductief."
Helderheid vereist
Wakker Dier is het daar mee oneens. "Zelfs als wij dat natuurvlees zouden meetellen als keurmerk-vlees, blijft Emté een supermarkt die heel vaak kiloknallers aanbiedt. Welke criteria het bedrijf zelf hanteert voor dierenwelzijn is onbekend. Wij vinden het voor consumenten belangrijk dat supermarkten werken met bekende, heldere en onafhankelijke keurmerken. De slager moet niet zijn eigen vlees keuren."
Op Blendle is het verslag van Trouw-verslaggever Emiel Hakkenes over de totstandkoming van de nieuwe campagne van Wakker Dier te lezen.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Hanneke Van Ormondt is het nog mogelijk dat ik antwoord krijg op de vraag uit draad #1?
Hallo Hanneke, hartelijk dank voor het beantwoorden van een gedeelte van mijn vragen, hoe jullie denken in dit invullen was mij overigens al duidelijk, is mij persoonlijk wel een doorn in het oog, maar respect hoe jullie het voor mekaar krijgen om jullie mening te ventileren als zijnde bijna wetgeving.
Blijft volgens mij nog een vraag over en dat is die uit draadje #1, ik hoor het wel.
#4 beste Frank, Wakker Dier voert al jaren campagne tegen gestunt met vlees. Om supermarkten te kunnen vergelijken, hebben we in 2010 de definitie vlees onder de kiloprijs van €4,12 opgesteld. Maar dit plaatsten we in uitingen naar buiten meestal in een breder kader: namelijk alle aanbiedingen van vlees zonder keurmerk. Deze tellen we dus ook al veel langer.
De definitie van kattenvoerprijs deed geen recht aan de verschillende vleessoorten en diersoorten. Sommige vleessoorten - kippenbouten - zijn dan bijna altijd kiloknaller, en sommige - varkenshaas, biefstuk - nooit. Ook doet de oude definitie geen recht aan vierkantsverwaarding van bv kip.
#14 #11 Beste Frank en Dick, ik wil natuurlijk wel even reageren. Het verschil in cijfers zit hem inderdaad in dat wij SKU's tellen, zoals jij al aangeeft Dick. Emté is hiervan overigens op de hoogte, want dat hebben wij alle supermarkten per brief al in november medegedeeld. Omdat wij bij alle supermarkten dezelfde methode hanteren, leidt dat tot een eerlijke vergelijking.
Ook tellen wij de vleeswaren mee. En daar zijn de Beter Leven sterren nog ver te zoeken.
Ook gisteren zagen wij in een Emté filiaal nog veel varkensvlees (vooral het vlees in de promotie) zonder ster. Ook ligt er nog plofkip. De suggestie van Emte dat alle kip en varken al duurzaam zou zijn, zien wij niet terug in het schap.
Hallo Dick, jammer dat jij moet reageren uit name van WD, ik merk al heel vaak dat op Twitter iets ontkrachten 1 of 2 keer nog net lukt en je ziet ook meteen wanneer het de laatste tweet over een onderwerp is. Hier op Foodlog, merk ik dat zowel WD als de DB niet of nauwelijks reageren op vragen of opmerkingen. Naar mijn mening omdat ze goed weten dat wat zojuist geschreven is niet de hele waarheid is en als je gaat reageren dat je je zelf in de nesten werkt. Het punt hebben ze allang gemaakt in de grote media met hun opmerking of kreet, dus waarom antwoord geven op een moeilijke vraag.
Want als Hanneke gewoon ballen had dan geeft ze toe dat wat ze schrijven, "een onafhankelijk keurmerk", (beter leven) dat dit niet zo is, maar ja zoveel lef zal ze wel niet hebben vrees ik.
Alles alleen maar voor hun eigen "geloof" tegenspraak of moeilijke vragen niet gewenst of geduld.
Dick vind het met jou heel jammer dat de echte media never nooit de moeite neemt om ook maar een kritische vraag te stellen over een persbericht van WD, nu ook weer, rondom pinksteren, weinig bezetting op de redactie, gelikt persberichtje, je past de kop en eindregel aan aan de huisstijl van krant of site en klaar weer een artikel geplaatst.
Het loslaten van het prijs criterium vind ik ook prima, alleen het feit dat hun formulering de enige juiste is die weergeeft of een supermarkt duurzaam is of niet kan er bij mij niet in, ook een groot gat wat CBL hier laat vallen vind ik, dit vraagt om gewone gestrekt been acties die keihard terug slaan, moet zeggen dat Emte al best goed deed met hun reactie op deze actie, helaas zie je dan dat dit maar heel beperkt opgepikt wordt en WD weer 4-1 voor staat.
Nou Hanneke, ik wacht af.