'Op vakantie zijn groenten anders', zo kopt een persbericht van het Productschap Tuinbouw. In de tekst constateert het schap dat de 'wedstrijd' onbeslist is. Een derde van Nederland vindt producten in het buitenland smakelijker. Een derde vindt het thuis beter.
Wij constateren dat maar liefst een derde van het Nederlandse publiek in is voor wat beters. Dat biedt kansen voor tuinders, telers en akkerbouwers.
Zou het toeval zijn dat het Productschap recent besloot zijn bestuurders tot een kwart in te krimpen?
Het Productschap Tuinbouw meldt:
Drie op de tien consumenten in Nederland heeft een voorkeur voor groenten zoals gezien op vakantie. Voor een zelfde deel van de consumenten geldt “oost west, thuis best”. De “wedstrijd” is dus onbeslist. Dat blijkt uit een onderzoek onder consumenten die afgelopen zomer op vakantie zijn geweest.
Nederland, Frankrijk en Duitsland
Van de ondervraagde consumenten geeft ruim de helft aan (56%) afgelopen zomer op vakantie te zijn geweest. Blijkbaar heeft het slechte weer de vakantiegangers niet weerhouden om in eigen land op vakantie te gaan, want Nederland staat bovenaan de top 5 van de vakantiegangers. Frankrijk en Duitsland staan op de tweede respectievelijk derde plaats. Het onderzoek is uitgevoerd in de eerste week van september.
Wat anders in het buitenland?
De kopers is gevraagd of hun iets opgevallen is aan het groente- en fruitaanbod in het buitenland. 50% vond dat de producten er anders uitzagen of dat er überhaupt andere productsoorten werden aangeboden. Een kwart merkte op dat het groente en fruit anders gepresenteerd werd. Een kleinere groep mensen merkte specifiek op dat de kwaliteit beter was (dan thuis) en ook de smaak.
Op de vraag wat er precies anders was aan de producten of aan de presentaties gingen consumenten vooral in op de smaak en het uiterlijk van de producten. Sommige kopers merkten op dat groente en/of fruit er minder mooi uitzag in het buitenland - minder perfect - maar wel lekkerder smaakte.
“Andere soorten tomaten, lelijk om te zien maar lekkerder dan de Nederlandse.”
“Het fruit was niet behandeld en zag er minder mooi uit, maar was veel lekkerder in Spanje en veel verser ook!”
“Niet helemaal perfect, maar wel vers.”
Een aantal consumenten vond de minder perfecte presentatie juist aantrekkelijk.
“Lekker boers, oorspronkelijk.”
“Niet zo klinisch en perfect, steviger, lekkerder en wat primitiever geëtaleerd.”
“Zagen er veel biologischer uit, Nederland wil alleen maar perfectie.”
“Minder kunstmatig.”
Maar niet iedereen is gecharmeerd van een minder strakke presentatie.
“Minder keus en het lag in lelijke dozen.”
“Slechtere presentatie dan in Nederland.”
“Minder mooi van vorm.”
“Ik vind de groente hier frisser uitzien.”
Vakantiegevoel ontbreekt thuis
Slechts 30% heeft een voorkeur voor groente- en fruitverkoop zoals gezien op vakantie. Eenzelfde percentage kopers denkt “oost west, thuis best” en heeft toch liever dat het groente- en fruitaanbod zo is als thuis. Eén consument verwoordt het treffend: “Thuis koop ik groente en fruit in de supermarkt of bij de boer, alleen het vakantiegevoel ontbreekt, en dat is waarschijnlijk het grootste verschil”.
Aanbod in Nederland prima
Op de vraag wat men zou willen veranderen aan het groente- en fruitaanbod in Nederland, antwoordt ruim een derde van alle vakantiegangers “niets” of “het is prima zo”. 8% wil graag meer variatie en volgens nog eens 8% moet het aanbod goedkoper. Een kleiner percentage wil graag meer biologische of onbespoten producten of meer vers aanbod. Slechts enkele respondenten willen meer aandacht voor producten uit de streek of van het seizoen, hetzij ten behoeve van de smaak of uit een meer duurzame overtuiging.
Fotocredits: Levensmiddelenkrant
Dit artikel afdrukken
Drie op de tien consumenten in Nederland heeft een voorkeur voor groenten zoals gezien op vakantie. Voor een zelfde deel van de consumenten geldt “oost west, thuis best”. De “wedstrijd” is dus onbeslist. Dat blijkt uit een onderzoek onder consumenten die afgelopen zomer op vakantie zijn geweest.
Nederland, Frankrijk en Duitsland
Van de ondervraagde consumenten geeft ruim de helft aan (56%) afgelopen zomer op vakantie te zijn geweest. Blijkbaar heeft het slechte weer de vakantiegangers niet weerhouden om in eigen land op vakantie te gaan, want Nederland staat bovenaan de top 5 van de vakantiegangers. Frankrijk en Duitsland staan op de tweede respectievelijk derde plaats. Het onderzoek is uitgevoerd in de eerste week van september.
Wat anders in het buitenland?
De kopers is gevraagd of hun iets opgevallen is aan het groente- en fruitaanbod in het buitenland. 50% vond dat de producten er anders uitzagen of dat er überhaupt andere productsoorten werden aangeboden. Een kwart merkte op dat het groente en fruit anders gepresenteerd werd. Een kleinere groep mensen merkte specifiek op dat de kwaliteit beter was (dan thuis) en ook de smaak.
Op de vraag wat er precies anders was aan de producten of aan de presentaties gingen consumenten vooral in op de smaak en het uiterlijk van de producten. Sommige kopers merkten op dat groente en/of fruit er minder mooi uitzag in het buitenland - minder perfect - maar wel lekkerder smaakte.
“Andere soorten tomaten, lelijk om te zien maar lekkerder dan de Nederlandse.”
“Het fruit was niet behandeld en zag er minder mooi uit, maar was veel lekkerder in Spanje en veel verser ook!”
“Niet helemaal perfect, maar wel vers.”
Een aantal consumenten vond de minder perfecte presentatie juist aantrekkelijk.
“Lekker boers, oorspronkelijk.”
“Niet zo klinisch en perfect, steviger, lekkerder en wat primitiever geëtaleerd.”
“Zagen er veel biologischer uit, Nederland wil alleen maar perfectie.”
“Minder kunstmatig.”
Maar niet iedereen is gecharmeerd van een minder strakke presentatie.
“Minder keus en het lag in lelijke dozen.”
“Slechtere presentatie dan in Nederland.”
“Minder mooi van vorm.”
“Ik vind de groente hier frisser uitzien.”
Vakantiegevoel ontbreekt thuis
Slechts 30% heeft een voorkeur voor groente- en fruitverkoop zoals gezien op vakantie. Eenzelfde percentage kopers denkt “oost west, thuis best” en heeft toch liever dat het groente- en fruitaanbod zo is als thuis. Eén consument verwoordt het treffend: “Thuis koop ik groente en fruit in de supermarkt of bij de boer, alleen het vakantiegevoel ontbreekt, en dat is waarschijnlijk het grootste verschil”.
Aanbod in Nederland prima
Op de vraag wat men zou willen veranderen aan het groente- en fruitaanbod in Nederland, antwoordt ruim een derde van alle vakantiegangers “niets” of “het is prima zo”. 8% wil graag meer variatie en volgens nog eens 8% moet het aanbod goedkoper. Een kleiner percentage wil graag meer biologische of onbespoten producten of meer vers aanbod. Slechts enkele respondenten willen meer aandacht voor producten uit de streek of van het seizoen, hetzij ten behoeve van de smaak of uit een meer duurzame overtuiging.
Fotocredits: Levensmiddelenkrant
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Welke groentes moeten dan lekkerder?
Opvallend is dat dé trend van 2011, regionaal, en ook het mantra van de koks vandaag,'van het seizoen', door slechts enkele respondenten wordt genoemd. Al met al is het interessante kost, maar wat kan je in de praktijk met deze opinies en anekdotes? Wil je het echt goed doen? Een innovatieve versconsultant (Innovative Fresh met hun systeem www.tasteradar.com) laat sinds een jaar of anderhalf een panel van een paar honderd consumenten in 4 landen continu feedback geven over al hun groenten- en fruitaankopen via een website. Hoe voller de database wordt en hoe meer de mensen die niet consistent kunnen beoordelen eruit gefilterd worden, des te bruikbaarder is dit. Je kan dan analyses maken per product en gemeten door heel het seizoen. Het wordt pas echt interessant als je de herhalingsaankoop meet. Supermarkten kunnen zichzelf zo meten met de concurrent voor deze winstgevende categorie.
'Op vakantie zijn groenten anders.' Logisch, op vakantie is alles anders; beter vooral. Obers in restaurants zijn vriendelijker, mensen op straat zijn hartelijker, je eigen kinderen zijn liever en zelfs de seks met je partner is beter dan thuis. Hoe komt dat? 'JIJ bent anders. Meer ontspannen en meer open voor nieuwe ervaringen. Antwoord op vragen hoe de tomaten in de supermarkt op vakantie waren, zegt daarom meer over hoe de vakantie was, dan over die tomaten.
Ik denk ook dat de vraag bij supermarkten er niet ligt omdat mensen niets afweten van deze vergeten groenten. Het onderzoek hierboven lijkt mij meer voor te komen als wat sappigere tomaten en een lekkerdere aubergine die men op vakantie tegenkomt. Maar niet zozeer het ijskruid en de molsla die je in het buitenland wel ziet. 8% van de mensen wil een meer gevarieerd aanbod volgens dit onderzoek; als het dan echt gaat om die intensere smaak mango en andere soorten paprika's dan staan we nog ver af van het beeld dat de consument gaat vragen om japanse raapstelen.
Je hebt helemaal gelijk Nienke, onbekend maakt onbemind. Gisteren zei Simone Herzberger van Ahold nog op een symposium van CLM (althans dat las ik op twitter) dat zij dozenschuivers zijn. Laat ze dat alsjeblief ook gewoon blijven, een handig logistiek vehikel. Boeren, tuinders en consumenten moeten het zelf met elkaar regelen. Kansen genoeg. Volksmarketing doet de rest als je jezelf als boer en tuinder en je product maar laat zien. Boer en tuinder moeten dan wel inzien dat je veel tijd moet investeren in volksmarketing en niet alleen met produceren bezig moet zijn
Ik vrees dat men het aanbod in Nederland 'prima' vindt omdat men niet beter weet (of zoals de spreekwoordelijke boer gewoon geen zin heeft in iets nieuws). Ik heb laatst eens geteld in een redelijk gesorteerde supermarkt van gemiddelde afmetingen. Ik kwam op 18 soorten groenten en 13 soorten fruit. Of zoiets. De geijkte dingen, want voor iets anders bestaan nog geen aanvoerkanalen en - dus - ook geen afzet. De supermarkt zegt dat het andersom is: er is geen vraag naar dus we verkopen het niet. Maar die vraag is er natuurlijk niet omdat mensen er nooit op gewezen worden dat hij er wel zou kúnnen zijn.
Dit jaar heb ik in mijn niet-commerciële biologische lokale groentenpakketje (dus niet zo één die 's winters biologische aubergines uit Zuid-Amerika haalt) groenten gevonden als IJskruid, Japanse Raapstelen, Mibuna, Molsla... Daar hoef je heus niet om te vragen bij de supermarkt (waar de jongens en meisjes al aan mij moeten vragen wat 'dit' is als ik een knolraap uit de schappen heb gehaald) en ik denk zelfs dat de meeste biowinkels je er niet aan kunnen helpen.
Als je bedenkt dat er dan nog honderden soorten zijn die onze voorouders wel aten en wij nauwelijks meer (Vogelmuur, Brandnetel, Kliswortel), dan vraag je je af wat 'gevarieerd' nu precies inhoudt als je de keuze hebt tussen maar liefst 17 soorten groenten en 13 soorten fruit. En duizenden en duizenden soorten bewerkt nepvoedsel. Dat dan weer wel...