Als onderdeel van Carrefours strategische plannen om zijn 'digitale bocht' te maken, breidt de Franse super twee van zijn e-commerce-activiteiten uit. Dat schrijft Capital. Het gaat om ‘Carrefour Livré Chez Vous’ (thuisbezorging) en ‘Click and Collect’ (online bestellen en in de pick-up naast supermarkt ophalen).

In 2019 wil Carrefour in 75 steden thuis kunnen bezorgen. In 2020 moet dit beschikbaar zijn in alle Franse steden met meer dan 10.000 inwoners. Daarmee bereikt Carrefour dan 28 miljoen (van de 67 miljoen) Fransen in circa 900 steden. Om dit te realiseren zal onder Parijs een nieuw distributiecentrum openen. Ook worden verspreid over het land verschillende nieuwe winkels geopend.

Met de dienst ‘Click and Collect’ kunnen klanten niet alleen food-artikelen binnen twee uur na ‘de click’ ophalen, maar nu ook de non-food-artikelen zoals de grote supermarktformules die verkopen (van tassen, pannen, borden en glazen tot kleding, TV's, boeken, koelkasten en parasols). Vanaf 23 juli is dit mogelijk in alle 189 Franse hypermarkten.

Carrefour voorspelt 813.056 online orders in 2019, tegen 29.582 in 2018. Volgend jaar verwacht CEO Alexandre Bompard minstens een miljoen online bestellingen. Het is de vraag of dit geringe aantal en de grote spreiding van steden met maar net voldoende inwoners in Frankrijk opweegt tegen de hoge kosten van de last mile.

Amazon, de Amerikaanse digitale bestelreus, kondigde gisteren aan in Frankrijk flink te zullen uitbreiden en daar 1.800 man personeel voor te zoeken. Ook met een distributiecentrum net ten zuiden van Parijs. Dat nieuws komt bovendien precies op de dag dat Conforama, een andere bekende Franse winkelketen, 1.900 banen schrapt.
Capital - La livraison à domicile de Carrefour étendue à toute la France
Reageer
  • Deel
Druk af