Denemarken is wereldkampioen biologisch. Niet alleen met het hoogste marktaandeel van biologische producten ter wereld (12,1%) maar ook met de hoogste uitgaven aan biologische producten per hoofd van de bevolking: €344 per jaar.

Dat blijkt uit het nieuwste statistisch jaarboek van FiBL, dat de cijfers over de biologische landbouw van 2019 bijeen brengt van 3,1 biologische boeren en tuinders in 187 landen.

De totale wereldmarkt bedroeg in 2019 ruim €106 miljard, schrijft ESM Magazine. In Frankrijk groeide de biologische markt het hardst (met 13,4%). De grootste markt voor biologisch voedsel is de Verenigde Staten (€44,7 miljard), gevolgd door Duitsland (€12 miljard) en Frankrijk (€11,3 miljard). Het land met het grootste biologisch areaal is Australië (35,7 miljoen hectare), gevolgd door Argentinië (3,7 miljoen hectare) en Spanje (2,4 miljoen hectare).

De Europese biologische markt bedroeg in 2019 €45 miljard. Na de Denen (met de al genoemde €344 per jaar) geven de Zwitsers (€338) het meest uit aan biologische producten. Gemiddeld gaven de inwoners van de EU €84 uit aan biologische voeding. Tussen 2010 en 2019 verdubbelden de bestedingen aan biologische producten.

Het helft van het biologische landbouwareaal van Europa bevindt zich in 4 landen: Spanje, Frankrijk, Italië en Duitsland. Binnen de EU is 8,1% van het landbouwareaal biologisch. In 12 landen is minstens 10% van het landbouwareaal biologisch, met als koplopers Liechtenstein (met 41% ook wereldkampioen), Oostenrijk (26,1%) en Estland (23%). Nederland blijft achter, bleek onlangs: het biologische areaal blijft steken op 4%, het marktaandeel op 3,2%.

Als gevolg van de coronapandemie is de vraag naar biologische producten in veel landen aanzienlijk gestegen, signaleerde FoodNavigator vorige week. "We verwachten de impact van de pandemie op de biologische sector zichtbaar zal zijn in de cijfers van 2020, die over een jaar beschikbaar zullen zijn", zegt Helga Willer, auteur van het FiBL-jaarboek.
ESM - Denmark Sets World Record For Organic Food Sales In 2019 | ESM Magazine
Reageer
  • Deel
Druk af