“De vraag wordt gedreven door noodzaak”, aldus Koh. “Naarmate de beperkingen verdwijnen, zal de behoefte aan maaltijdpakketten natuurlijk afnemen.” Bovendien speelt beschikbare tijd een grote rol, denkt hij. “Iedereen heeft nu veel tijd omhanden die ze niet buiten mogen besteden. Naarmate de maatregelen worden opgeheven, zullen we meer concurrentie zien om de vrije tijd. De regelmaat van het thuiskoken zal afnemen.”
Ook wijst Koh op het gebruik van verpakkingsmaterialen in maaltijdboxen als iets waar de consument mee zit. Thema’s als plasticvervuiling en verpakkingsvrij zijn aan de orde van de dag. “Een maaltijdbox verpakt zijn ingrediënten los om de versheid ervan te garanderen. Zo veel verpakkingsmateriaal is niet meer van deze tijd.” Of maaltijdboxen blijvend doorbreken, zal afhangen van de duur van de maatregelen en het aanpassingsvermogen van de consument.
Een maaltijdbox kan overigens de bewuste consument om meer redenen aanspreken: een lagere ecologische voetafdruk dan wanneer je de ingrediënten los in de supermarkt koopt en beperken van de voedselverspilling.
Met het aantal besmettingen neemt ook de vraag naar maaltijdboxen weer toe, zegt HelloFresh. Het bedrijf kwam maandag met beter dan verwachte resultaten voor deze zomer.
HelloFresh heeft een recordkwartaal achter de rug met een omzet van €972.1 miljoen. Dat is een stijging van 123% ten opzichte van vorig jaar. Het aantal bestellingen nam met 103% toe naar 18,1 miljoen bestellingen in totaal. Ook wist HelloFresh de winstmarges te verbeteren. Vorig jaar werd in het eerste kwartaal een winstmarge van 4.2% gehaald, dit jaar bedroeg de winstmarge in hetzelfde kwartaal 15.8%. De verwachting voor de omzetgroei voor het hele jaar wordt verhoogd van 55-75% naar 75-95%. De winstmarge wordt opgeschroefd van 8-10% naar 9-11%.
Dat klinkt volkomen vanzelfsprekend. Extra jammer dat Koh voorbij gaat aan het feit dat er ook maaltijdboxen zijn waarvoor dit verhaal niet opgaat. Ten eerste omdat ze hun producten niet of minimaal verpakken en de omverpakkingen recyclen en ten tweede omdat hun klanten altijd al de voorkeur gaven aan het thuis bereiden van vers voedsel.