De zaak kwam in China aan het rollen. Tussenhandelaren daar nemen contact op met de Amazon-medewerkers via WeChat, en proberen informatie los te peuteren, tegen betaling. Als dat lukt, verkopen ze de informatie door aan handelaren die via de Amazonsite verkopen. Die kunnen vervolgens op grond van de data hun productomschrijvingen zo aanpassen dat deze vaker boven komen bij drijven bij zoekacties door Amazonklanten.
Volgens de Daily Mail kunnen data over zoekopdrachten en aankopen meer dan $2.000, ruim €1.700, opleveren voor Amazon-medewerkers. Op verzoek en tegen betaling verwijderen medewerkers ook slechte reviews of plaatsen ze positieve. Allemaal verboden praktijken volgens Amazon. "We houden onze medewerkers aan hoge ethische standaarden. We tolereren misbruik van onze systemen niet," laat de retailer weten.
Ook de EU onderzoekt of Amazon data oneerlijk gebruikt, meldt het FD.
Eurocommissaris Margrethe Vestager is begonnen met een voorbereidend onderzoek naar de vraag of "het webwarenhuis voor eigen gewin gegevens gebruikt van winkeliers die hun producten via het Amazon-platform verkopen."
Aan de winkeliers is een vragenlijst gestuurd om inzicht te krijgen in de "dubbele rol van Amazon als verkoper en aanbieder van een platform."
In een eerdere, vergelijkbare, zaak kreeg Google al een miljardenboete opgelegd.