Bijzonder aan het Maison du Café Shopper innovation center is dat het niet voor consumenten is ingericht, maar speciaal voor de retail. Supermarkten, ketens, winkeliers kunnen in het nieuwe centrum kennis nemen en proeven van alle aspecten van koffie (en thee). Pronkstuk is de voorbeeldwinkelopstelling met innovatieve suggesties voor de retail: denk aan het zelf samenstellen van je doosje capsules of het presenteren van een luxe kleinverpakking in het wijnschap of bij de kassa.

Moederbedrijf van Maison du Café, D.E. Master Blenders, wil met het in de wereld unieke innovatiecentrum de Franse koffiemarkt in beweging brengen. Het koffieconcern heeft een marktaandeel van 25,3% met o.a. de merken Maison du Café, L'Or en Senseo. Het ziet groeimogelijkheden door de Fransen - juist ook de jongeren en ouderen - te verleiden tot het uitproberen van nieuwe smaken en producten. Een ander veelbelovend traject is het vergroten van het marktaandeel koffiebonen. In Frankrijk maken bonen maar 3% van de markt uit, tegen bijvoorbeeld 20% in Duitsland. In het Parijse innovatiecentrum pronkt in ieder geval een koffiezetmachine die zelf de bonen maalt, schrijft Les Echos.
Dit artikel afdrukken