16
Fotocredits: De elektrische SUV Jaguar I-pace, Jaguar

Flash EnergieNederlandse IPCC-man heeft hekel aan elektrische auto’s

De Delftse hoogleraar Bart van den Hurk is tot co-voorzitter benoemd van een van de drie werkgroepen van het IPCC, het VN-klimaatpanel. Met de Singaporese klimaat- en duurzaamheidsonderzoeker Winston Chow leidt hij nu werkgroep II die zich bezighoudt met de impact, mogelijkheden om ons aan te passen en kwetsbaarheden (de risico's die blijven bestaan).

Voor het eerst sinds 2007 valt een Nederlander de eer te beurt om een dergelijke invloedrijke functie op zich te nemen. Klimaatonderzoeker Van den Hurk is wetenschappelijk directeur bij kennisinstituut Deltares.

Na het verschijnen van het zesde klimaatrapport van het IPCC deed hij een opmerkelijke uitspraak: duurzaam rijden zoals onder meer de Nederlandse regering dat promoot stoort hem. Duurzaam vliegen ook (wist je trouwens dat er weer flink wat toestellen gebouwd worden?).

Luister naar Van den Hurk die net als de directeur van de Consumentenbond en prof. em. Tiny van Boekel, maar dan wat nadrukkelijker, pleit voor minderen: Het klimaat is slechts een thermometer waarmee we veel andere ontwikkelingen kunnen peilen. Langzaam maar zeker dringt het besef door dat al die ontwikkelingen met elkaar samenhangen en dat vind ik wel een hard gelag. Daarom vind ik die focus op CO2 niet altijd goed. Het is te beperkt. Neem de elektrische auto. Voor mij een gruwel. Alle auto’s zijn in de afgelopen tien jaar gemiddeld 100 kilo zwaarder geworden en dat zit ’m echt niet alleen maar in de accu. Onder het mom van ‘het is elektrisch, dus het mag’ rijdt iedereen ineens in een SUV. Dat is net zoiets als zeggen dat je deze zomer naar Thailand mag vliegen, omdat je een paar dagen geen vlees hebt gegeten. Dat zijn ontwikkelingen die me irriteren. Niet de overheid, maar individuen staan daarvoor aan de lat.

NOS - Nederlander benoemd tot medevoorzitter VN-klimaatpanel IPCC , 30 jul 2023
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Wouter Klootwijk
  • #1
  • 30 jul '23
  • 19:49

Over auto’s. Nog steeds zijn het dingen die meer willen zijn dan nuttig gereedschap. Statussymbolen.
Elektrische auto’s kunnen razendsnel optrekken, worden er om geprezen in reclame en door autorecensenten. De berijders doen het ook; scheuren.
Ongelijke snelheden op een weg zijn levensgevaarlijk. En daar is niets aan te doen. Tot het verboden wordt om auto’s te maken die harder kunnen dan 100.
Gek idee? Welnee. Snorfietsen mogen tot 25 (en dat is zelfs link snel).
Wat tot vrijwel geen autorijder doordringt: de gemiddelde snelheid waarop een afstand (naar werk, naar de supermarkt, naar opoe) wordt afgelegd. Dat gemiddelde is minder te beïnvloeden door de chauffeur dan zij denkt. En ook lager dan zij inschat. En het wonderlijke: bij een behoorlijk lagere toegestane maximum snelheid gaat dat gemiddelde nauwelijks mee omlaag. Andersom: als je onderweg een eind 130 mag, ben je maar een minuutje eerder thuis, vergeleken bij 100.
Een maximum van 80 en op veel meer wegen 50 of minder, maakt het verkeer veiliger, iets minder vervuilend en je bent toch bijna even snel waar je wezen wil.
Maar gratis openbaar vervoer en dat tot in alle dorpen van Europa, dat scheelt echt.

Wouter de Heij
Wouter de Heij R&D en Innovatie in Voedseltechnologie
Jan Peter van Doorn
Jan Peter van Doorn Marketing en reclame
  • #3
  • 30 jul '23
  • 20:00

Status sloopt de wereld.

Wouter de Heij
Wouter de Heij R&D en Innovatie in Voedseltechnologie
  • #4
  • 30 jul '23
  • 20:01

Verder valt me op dat we allemaal de predikant / dominee aan het worden zijn. Vooral hoogleraren hebben er een handje van.

Status sloopt de wereld zegt Jan Peter. Nu, denk ik niet dat wij de wereld zullen slopen, de wereld die redt zich wel, met of zonder ons mensen. Maar Jan Peter zegt indirect: We consumeren teveel en te luxe. Ik voeg daarbij toe: En we zijn met teveel (rijke) mensen.

Joep Goossens
Joep Goossens Consument, gepensioneerd
  • #5
  • 30 jul '23
  • 20:51

Vergelijkingen hebben telkens betrekking op brandstof en kosten/km en CO2 uitstoot, maar dat is maar een deel van het verhaal.
Wat blijft er over van het totale milieu effect als we massaal nieuwe elektrische auto's kopen en de nog goede op fossiele brandstof rijdende auto's aan de kant zetten (vernietigen)?
Mijn Clio doet in de praktijk gemiddeld 4,2 liter/100km en kan nog wel 10 jaar langer mee. Nu een elektrische versie kopen? Nee, alleen bij total loss schade, maar dan wel een kleine, liefst ook met een actieradius van 1000km, maar die zijn er nog lang niet.

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.