De minister antwoordt op vragen over de informatiesessie van november vorig jaar waarin het RIVM leden van de Tweede Kamer informeerde over stikstofberekeningen. Daarin verklaarde het RIVM met zoveel woorden dat piekbelasters niet individueel kunnen worden aangewezen omdat de modellen die het instituut hanteert die niet met voldoende precisie kunnen bepalen.
In zijn uitlatingen naar de minister laat het RIVM nog wel enige ruimte voor het toerekenen van depositie aan individuele bedrijven, zolang die niet verder dan 500 meter van een natuurgebied liggen. Boeren die buiten die grens vallen en emissies veroorzaken, kunnen zelfs geen belasters meer worden genoemd omdat de neerslag op natuurgebieden niet meer aan een individuele boer kan worden toegerekend. Dat brengt het voorgenomen uitkoopbeleid van bedrijven in gevaar. Het betekent immers dat er vermoedelijk geen criterium is om bedrijven voor uitkoop te selecteren die nu wel zijn geselecteerd. De overheid kan dan niet meer aan haar eigen stikstofdepositiedoelen voldoen.
De afbeelding bij dit bericht laat de stikstofconcentratie zien van Rockwool bij natuurgebied Meinweg in Limburg. Hoewel het bedrijf veel stikstof in de vorm van ammoniak uitstoot (het is zelfs de grootste ammoniakuitstoter van heel Nederland), blijkt het volgens satellietmetingen en na-modellering door het bedrijf Caeli weinig effect te hebben op de Meinweg. Boven het natuurgebied blijkt geen stikstofconcentratie van betekenis te hangen, zodat depositie als gevolg van het bedrijf onwaarschijnlijk is. Het plaatje van Caeli circuleert al enige tijd en wijst er vermoedelijk op dat niet alleen afstand bepalend is voor de lokale schadelijkheid van emissies. Rockwool beschikt over hoge pijpen waardoor de uitgestoten ammoniak vermoedelijk tot de algemene stikstofdeken gaat behoren en geen tot weinig lokaal effect heeft.
Dit heeft flinke consequenties.
— Patrick Jansen ???? (@PatrickAJansen) February 7, 2023
Immers, hoe minder van de stikstofdepositie op natuurreservaten kan worden toegerekend aan i͟n͟d͟i͟v͟i͟d͟u͟e͟l͟e͟ bronnen, hoe meer de beperking ervan zal moeten worden gerealiseerd door g͟e͟n͟e͟r͟i͟e͟k͟e maatregelen... https://t.co/YpvcAccxCE
En weer heeft Lindeboom gelijk gekregen. 500 meter.
Ik pleit daarom al lang hier op Foodlog voor rationele en simpele maatregelen:
- veehouderij liever niet op een afstand van 500-1000 meter van een stikstofgevoelig N2k gebied
- reductie en beprijzing van emissies.
- weg met Aerius in beleid en vergunningen.
Misschien komt "olie toch bovendrijven" in dit dossier.
Je voorstel lijkt iets té simpel, Wouter.
Naast de hoogte van de schoorsteen zijn er nog minstens twee andere belangrijke variabelen: de windrichting en het aantal uren/dagen weidegang.
Meer algemeen: maatregelen die effectief zijn én goed controleerbaar (dat zijn er niet heel veel), zouden mee moeten wegen.
Ik weet het Wouter, maar ik heb mijn voorstellen (iets uitgebreider al zovaak opgeschreven)
- Natuurlijk ook weidegang (in Noord Nederland is er ook geen 'dikke' deken).
- Ik ben fan van schoorstenen (de Duitsers doen het al) maar ook goed ontworpen gaswassers.
- Eventueel ook alsnog voer aanpassing.
- etc.
Maar maatregelen moeten inderdaad effectief en controleerbaar zijn.
We zouden als "Foodlog" eigenlijk gewoon een A4tje met de beste beleidstips moeten.kunnen opstellen.
Het zou mij verbazen, maar het kan, dat deze 'beleidstips' op de ministeries onbekend zijn. Daar zit het probleem helemaal niet. Het probleem zit 'm in partijpolitiek, het gelobby en alle partijen te vriend willen houden. Zeg maar de nadelen van een democratie.
nu wordt het wel interessant doordat een groot deel aan de totale deken toegevoegd wordt is de landbouw in Nederland een ontvanger van stikstof dan leverancier aan de deken. De depositie op landbouwgrond is immers groter dan de emissie van de landbouw.
Het Nox probleem voornamelijk veroorzaakt door de verbranding van fossiele brandstoffen komt nu in een ander daglicht. Transportbedrijven en Schiphol hebben onvoldoende grond om de emissie weg te strepen tegenover depositie. Als particulier kan de auto misschien weggestreept worden tegenover de tuin. Maar dan zouden mensen op een probleem hebben..