Ze informeert de Kamer als volgt: Gisteravond heeft het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) mijn ministerie geïnformeerd dat er opnieuw een fout is geconstateerd in de lijst met de top 100 grootste ammoniakuitstoters. Deze lijst is in april met de Tweede Kamer gedeeld als antwoord op Kamervragen.
De fout heeft betrekking op de emissie die is toegewezen aan diverse varkens- en pluimveestallen. Naast de top 100 lijst werkt de fout ook door in andere producten die het RIVM sinds april van dit jaar heeft opgeleverd. In bijgevoegde brief licht het RIVM de bevinding nader toe.
Dit is niet de eerste keer dat de door het RIVM geleverde informatie op een later moment gecorrigeerd moet worden. Als minister moet ik kunnen vertrouwen op de informatie die ik aangeleverd krijg van een onafhankelijk wetenschappelijk kennisinstituut als het RIVM. Dit vertrouwen bleek in dit geval onterecht. Ook vind ik het zeer betreurenswaardig dat er bedrijven hierdoor onterecht zijn aangewezen als onderdeel van de top 100 grootste ammoniakuitstoters.
Ik heb het RIVM vandaag aangesproken op de gemaakte fout, het belang van zorgvuldigheid en heb nadrukkelijk verzocht om zo spoedig mogelijk met een inhoudelijke duiding te komen van de oorzaak en de gevolgen van deze fout. Het RIVM heeft aangegeven hier een intern onderzoek naar uit te voeren en verwacht later deze maand de precieze impact te kunnen geven. Dan zal ik opnieuw een gesprek met RIVM voeren.
Eerdere rekenfouten van het RIVM die in april van dit jaar werden geconstateerd met betrekking tot piekbelasters leidden tot hilariteit en wantrouwen in cijfermateriaal van het RIVM.
De nieuwe fouten werden ontdekt omdat agrarische bedrijven die op de lijst staan een zienswijze mochten geven na een beroep op de Wet Open Overheid. Die geeft veehouders de ruimte om contact op te nemen met het RIVM als ze vinden dat de gebruikte data voor hun stallocatie onjuistheden bevatten. Dat bleek inderdaad het geval.
Het RIVM neemt de zaak zwaar op en spreekt van een "zeer ernstige zaak". De fout komt op een spannend moment naar buiten omdat stikstofgespreksleider Johan Remkes vorige maand adviseerde om de emissie van zo’n 600 piekbelasters naar nul te brengen. Van der Wal laat het parlement weten dat de fout, naast de top-100 lijst, ook "doorwerkt in andere producten die het RIVM sinds april van dit jaar heeft opgeleverd".
Onder de tweet waarmee de minister de fout bekend maakte, lieten velen een reactie achter:
Het @RIVM heeft mij geïnformeerd dat er opnieuw een fout is geconstateerd in de lijst met top 100 grootste ammoniakuitstoters, die in april op verzoek van de Kamer is gedeeld. Ik baal hier enorm van en heb de kamer zojuist direct geïnformeerd: https://t.co/GLFIFXw2U2 pic.twitter.com/5ZJYCqQPN2
— Christianne van der Wal-Zeggelink (@MinisterNenS) November 1, 2022
Kees verhagen , Klopt inderdaad, maar ik geloof niet dat je de dieren aan de specifieke stal toewijst in de meitelling. Maar misschien herinner ik me het niet goed.
Boy volgens mij moet je bij de meitelling ook de stal type opgeven.
Deze blunder is het zoveelste voorbeeld dat de delen van de Nederlandse overheid niet kunnen of mogen samenwerken.
RIVM gaat hoogstwaarschijnlijk uit de archieven van de gemeenten opduikelen wat de vergunde N ruimte is voor de verschillende locaties. Dat is de basis van het N beleid immers. RIVM berekent netjes op die basis wie de piekbelasting veroorzaken. Om vervolgens te horen van desbetreffende piekbelasters dat de stal niet vol is of leeg. Dit feit was natuurlijk al lang bekend bij RVO omdat voor ieder bedrijf er een nette I&r registratie is. Maar die weet weer niet of het dier dan wel in het emissie-arme of emissie-rijke deel van het bedrijf staat. Andersom bij de verlening van vergunningen kijkt met totaal niet naar I&r. Banken werken wel zo natuurlijk. Die kijken niet naar de maximum kredietruimte van alle cliënten om hun kredietruimte op te baseren maar op een fluïde systeem waar men kijkt naar de kredietpositie op dat moment met een gezonde buffer. Op zo'n manier kan je vast ook vergunningen voor kortlopende situaties regelen. Hier staan van op oude gewezen boeren ettelijke stallen leeg terwijl de vergunningen er nog zijn. Maar al 10 jaar alleen een kat in de stal zit.
Jan Peter van Doorn onze overheid moet nu alleen nog maar dingen roepen die ze kan EN wil waarmaken.
De afgelopen 3,5 jaar hebben we veel te veel grote woorden gehoord en veel te weinig daden gezien. Met een slimme combinatie van verplichte (afromen) en vrijwillige (stimulerende) maatregelen zijn wel resultaten te boeken. En ja, waarschijnlijk is dat niet (snel) genoeg.
Maar troost je, geen enkele aanpak zal toereikend zijn voor diegene die 50% krimp van de ammoniakemissie (en of veestapel) in 2030 wil. Dus nu "niet langer lullen, maar poetsen".
Stimuleren, altijd doen, maar is op dit moment een gepasseerd station. Iets van vorige eeuw.