De Pelagic Freezer-trawler Association, de vereniging van diepzeetrawlers, kwam snel met een verklaring. Niks bijvangst, een gescheurd net. Keurig volgens de regels gemeld. De blauwe wijting was bedoeld voor menselijke consumptie. Daar wordt namelijk surimi van gemaakt in Litouwen. De verloren gegane vis wordt in mindering gebracht op het quotum van de Margiris.
Ook de Franse minister van Zee, Annick Girardin, verwees naar die verklaring na haar eerdere verontruste reactie.
Voilà ce qui se passe en ce moment dans le golfe de Gascogne au large de La Rochelle. Quatre navires-usines opèrent dans la zone, dont le Margiris, le deuxième plus grand chalutier du monde (banni en Australie). pic.twitter.com/nA64Fm7VlC
— Sea Shepherd France (@SeaShepherdFran) February 3, 2022
Maar in Frankrijk wordt de grote varende visfabriek (een 'fossoyeur', een doodgraver) afgezet tegen de kleine Franse vissers. Grote diepzeetrawlers zoals de Margiris kunnen per dag honderden tonnen vis binnenhalen. "Dat is wat de ongeveer zestig kleine vissers van Trouville vangen, maar dan in één jaar," zei in 2019 al Dimitri Rogoff, voorzitter van de regionale visserijcommissie van Normandië, in de pers. De Franse visserijvloot bestaat voornamelijk uit kleine, oude schepen en heeft zich niet gemoderniseerd.
De toon is echter gezet: wat doen die grote buitenlandse visfabrieken daar voor onze kusten, terwijl onze kleine Franse vissers zo hun best doen om ambachtelijk vissend het hoofd boven water te houden. Dat neemt niet weg dat ook Frankrijk van die grote jongens telt, bijvoorbeeld de Scrombus, een schip 80 meter dat in 1 nacht ook 200 ton vis binnenhaalt. Ook daar zijn de vissers met hun oude scheepjes van 10-15 meter tegen. Buiten Frankrijk hoor je daar zelden over.
À #Concarneau, au lieu de la manifestation interdite par @Prefet29, les pêcheurs et les associations se sont rassemblés pour un happening et pour crier leur colère près du baptême du Scombrus, chalutier géant de 80 m qui pêchera 200t de poisson par nuit, fossoyeur des océans. pic.twitter.com/rkXqf7498G
— Caroline Roose (@CarolineRooseEU) September 25, 2020
En Frankrijk heeft een eigen surimi-industrie. Grondstof: blauwe wijting.
Dus voordat een net scheurt zijn de vissen al dood? Hoe doen ze dat?
We moeten af van die diepzeetrawlers wil de visserijsector overleven. Ooit een aflevering gezien van Years of Living Dangerously van National Geographic, Collapse of the Oceans, 2016, een interview met een Fillipijnse visserfamilie. De basis valt weg voor deze vissers, die leven van de zelfgevangen vis en de paar kilo die op de lokale markt worden verkocht. Eeuwenoude tradities vallen weg doordat de vis in de kustwateren is verdwenen als gevolg van deze fabrieken op zee. Dit is geen vooruitgang. Totaal het tegenovergestelde zou ik zeggen.
Een paar nuances: het gaat hier niet om een diepzeetrawler maar om een midwater trawler. Die kunnen inderdaad heel veel vis vangen maar het net gaat niet over de bodem. Dat is het grootste probleem bij diepzeetrawlers. In het algemeen vissen deze midwater trawlers netjes binnen de quota, en hebben ze ook niet veel bijvangst. Dat kun je van de gemiddelde kotter in niet zeggen. Die zijn weliswaar kleiner, maar er is altijd veel meer bijvangst. Er kan wel eens wat misgaan bij die midwater trawlers, en dan heb je inderdaad in 1x veel dode vis. Blauwe wijting zwemt in scholen. Visserijbioloog Bram Couperus denkt dat het mis is gegaan omdat de zwemblazen van de vissen uitzetten. Als je onverwacht teveel vissen in je net hebt (de school was iets groter ofzo) dan kan het misgaan: te grote volume-toename in de kuil (de punt van het net) waardoor het scheurt.
Dank voor de nuances, we moeten af van het systeem van grote midwater trawlers die de zee zonder veel bijvangst en zonder de bodem te raken netjes binnen de quote leegvissen. Bizar dat de politiek decennialang is meegegaan in de mindset dat groot, groter, grootst het beste is. De dinosaur mentality. You know what happened with them. Dit is een mooie innovatie voor sardines, ansjovis, makreel. De menselijke maat, de 'vismaat', en geen of weinig fosiele brandstoffen. https://www.linkedin.com/pulse/fishing-sailboat-gunter-pauli-kaj-embrén/