"De Uber van de landbouwsector heet 'Hello Tractor' en huist in Nigeria," schrijft boerensite Boerenbusiness. Landbouwmachinefabrikant John Deere gaat in 5 jaar 10.000 trekkers leveren en IBM regelt de software. De platformservice wordt ook in Kenia, Mozambique, Senegal, Tanzania en Bangladesh aangeboden.
Om voldoende voedsel te produceren, stimuleert de Nigeriaanse overheid al 20 jaar lang mechanisering. Op termijn wil het land zelfvoorzienend worden, daarvoor is 37 miljoen ton extra voedselproductie nodig.
In Nigeria is de omvang van de gemiddelde boerderij minder dan 1 hectare. Te kleinschalig en te weinig productief om te kunnen investeren in dure landbouwmachines; een beetje tractor kost al gauw minstens enkele tienduizenden euro's. Ook is er een tekort aan arbeidskrachten omdat jongeren in groten getale naar de steden trekken. Dus kocht de overheid jarenlang trekkers en stelde die gratis ter beschikking aan de boeren. De gemiddelde trekker ging als gevolg van verkeerd gebruik en te weinig onderhoud nog geen jaar mee. Initiatieven met eenvoudige of lichtere tractors mislukten.
Hello Tractor doet het anders. De trekkers worden verkocht aan loonwerkers (zeg maar de Uberchauffeurs), die ze via een app verhuren aan de boeren. Het idee is dat de loonwerkers de trekkers wel goed onderhouden en er zorgvuldig mee omgaan. Via de app is de trekker te volgen en kun je als klant zien waar er in de buurt eentje beschikbaar is.
Boerenbusiness - 10.000 John Deere's voor trekker-Uber - Tech Trekkers
Om voldoende voedsel te produceren, stimuleert de Nigeriaanse overheid al 20 jaar lang mechanisering. Op termijn wil het land zelfvoorzienend worden, daarvoor is 37 miljoen ton extra voedselproductie nodig.
In Nigeria is de omvang van de gemiddelde boerderij minder dan 1 hectare. Te kleinschalig en te weinig productief om te kunnen investeren in dure landbouwmachines; een beetje tractor kost al gauw minstens enkele tienduizenden euro's. Ook is er een tekort aan arbeidskrachten omdat jongeren in groten getale naar de steden trekken. Dus kocht de overheid jarenlang trekkers en stelde die gratis ter beschikking aan de boeren. De gemiddelde trekker ging als gevolg van verkeerd gebruik en te weinig onderhoud nog geen jaar mee. Initiatieven met eenvoudige of lichtere tractors mislukten.
Hello Tractor doet het anders. De trekkers worden verkocht aan loonwerkers (zeg maar de Uberchauffeurs), die ze via een app verhuren aan de boeren. Het idee is dat de loonwerkers de trekkers wel goed onderhouden en er zorgvuldig mee omgaan. Via de app is de trekker te volgen en kun je als klant zien waar er in de buurt eentje beschikbaar is.
Zomaar twee vragen:
Zou je makkelijker op de kapitaalmarkt kunnen lenen als je het Uber noemt dan Loonwerkersfinanciering? en
Zou het niet slimmer zijn om landbouwbeleid te voeren zoals Europa heeft gedaan, inclusief ruilverkaveling en bedrijfsvergroting, als je meer productie en betere inkomensvorming wil, dan de internationale kapitaalmarkt met Ubersausje binnen te loodsen?
Tractoren ontwikkelen landbouw niet. Landbouw ontwikkeling brengt tractor binnen bereik.
Harry van den Burg, hoe kijk jij (Afrika-man) tegen #1 aan?
In mijn studie uit 2011, met rente percentages boven de 20 procent, kon ik in oostelijk DR Congo, Burundi en Rwanda geen gewas en regio vinden voor rendabel tractor gebruik. Alleen 2-wiel tractor zou betaalbaar kunnen worden voor geïrrigeerde goed bemeste rijst met optimaal waterbeheer in het vlakke grensgebied tussen de 3 landen.
Schieten met een kanon op mug dus, Henk?