Op dit moment hebben al meer dan 50 verschillende initiatieven zich aangemeld op de site. Van boerderijwinkels tot bakkers en van ambachtelijke brouwers tot kaasmakers, maar ook samenwerkingen van verschillende ondernemers.
“De crisis maakt onze wereld een stuk kleiner. Het belang van overzichtelijke voedselketens waar we zelf invloed op hebben is zowel voor producent als consument belangrijker dan ooit. Laten we daarom deze crisis gebruiken om meer robuuste korte ketens op te zetten. Dat levert lekkerder en beter eten voor iedereen. Met deze campagne maken we lokaal voedsel heel zichtbaar en vindbaar voor de consument”, aldus Drees Peter van den Bosch, voorzitter van stichting Taskforce Korte Keten, initiatiefnemer achter dit platform.
Van den Bosch richtte het bekende, maar inmiddels in fusies opgegane korte keteninitiatief Willem&Drees op dat aanvankelijk via supermarkten probeerde boer en consument direct te verbinden.
Dat is ook een beetje het punt Ria. De meeste initiatieven - ook de onze ooit en dan ben ik nog wel marketeer - zijn er op gericht de problemen van de leverancier/producent op te lossen en hebben weinig oog voor de behoefte van hun klanten.
Ze denken dat 'korte keten' een consumentenbehoefte is.
Jan Peter #4 , ik zit al een hele tijd naar dat soort initiatieven te kijken omdat ik het een kans wil geven en er ook best wel iets meer voor wil betalen. Maar over het algemeen is het òf onbetaalbaar voor mij òf het bevat een doos, waarin tevens allerlei producten in zitten die ik niet kan of wil gebruiken. + Het moet dan ook nog eens bij mij geleverd kunnen worden, want ik heb geen auto.
We gaan het weer een keer proberen. Misschien dat nu de crisis het wel mogelijk maakt. Ik heb het idee dat niet veel Nederlanders op dit soort concepten zit te wachten om een duurzaam verdienmodel te kunnen volhouden. De andere oprichter, Willem Treep, heeft het ook een keer geprobeerd. En wij van The Foodagency hebben ook zo'n mislukking achter de rug. En dan zijn er nog honderden locale initiatieven door het ijs gezakt.
Als je de localiteit niet in het bestaande supermarkt kanaal kan onder brengen (en daar is maar plaats voor 10% van alle locale aanbieders) dan zie ik het somber in.
Maar.... in tijden van corona, je weet het nooit.
In België zet supermarktketen Carrefour de deuren van zijn winkels "nog verder open" voor de leveranciers van streekproducten, schrijft RetailDetail.
"In principe werken Carrefour-winkels voor hun afdeling streekproducten samen met boerderijen binnen een straal van 40 kilometer rond de winkel; het aanbod verschilt dan ook per winkel. Omwille van de coronacrisis heeft de retailer nu echter beslist om deze regel op te heffen en kunnen de winkels nu samenwerken met producenten uit heel België."
De 728 lokale producenten waar de verschillende winkeldirecteuren van Carrefour inmiddels mee samenwerken (de contracten lopen buiten de aankoopcentrale om) krijgen zo toegang tot een veel grotere afzetmarkt en kunnen het wegvallen van afnemers in de horeca (deels) compenseren.
Goede initiatieven. Maar wie kan bijv. een brood van 8 euro betalen? (versgebakken 100% zuurdesem zadenbrood in Chef Centraal Noord-Holland).
Nou ja, ze hebben ook een ander brood voor maar 7,50 :-)