Het nieuwe restaurant Nacarat van Ron Blaauw is de eerste gebruiker. Zonder reservering en aanbetaling kun je er niet terecht. De eerste dagen van Nacarat waren binnen een paar uur uitverkocht, zegt Raymond Wilders, medeoprichter Formitable, in de NRC. Bij annuleringen tot een dag van tevoren krijgen gasten hun geld terug.
Ook het Heerlense sterrenzaak Cucina del Mondo gebruikt het online reserveringssysteem, maar dan alleen bij speciale avonden. "Een no show kan het verschil tussen winst en verlies zijn", aldus patron Servais Tielmans. Maar elke avond het systeem gebruiken durft Tielmans nog niet aan. Het kan potentiële klanten afschrikken en op die manier de winst drukken.
Een aanbetaling lijkt mij heel redelijk. Maar Nacarat wil dat je van te voren €65 betaald per persoon . Wat je daar voor krijgt is niet vermeld. Geen goed idee en een reden om niet te gaan. Het publiceren van het menu is echt noodzakelijk
1. Krijg je je geld terug, als je tafel toch bezet raakt ?
2. Grappig is dat je over de claims meer winst maakt dan over de reguliere omzet; er is namelijk geen btw verschuldigd omdat er geen dienst of product is geleverd..
3. Klantvriendelijk is het natuurlijk niet. Een tafel is geen bed, en vooruitbetalen zonder te kwaliteit van het vlees te kennen, is meer eigen aan een andere sector..
Na evaluatie heeft Ron Blaauw besloten om gasten niet langer het bedrag van het hele menu vooraf te laten betalen. Zijn restaurant Nacarat stelt de aanbetaling bij naar €20, schrijft Misset Horeca.
"De ticketverkoop liep echt goed. Maar het is een nieuw concept en dan ga je finetunen. De aanbetaling van een geheel menu matchte niet met het gevoel dat we wilden neerzetten. Wij vonden het bedrag toch te hoog. Daarbij komt dat bij het afrekenen fouten werden gemaakt. Het systeem zelf werkt goed, maar er ontstond verwarring bij de kassa omdat we nu ook werken met een à la carte kaart. Daardoor werd het té onoverzichtelijk. Op papier lijkt het allemaal heel makkelijk, maar in de praktijk was dat het niet", aldus Blaauw. "Volgens mij hebben we een discussie opengegooid. En ik hoop dat nog heel veel collega’s gaan volgen met het vragen van aanbetalingen. No show is echt een probleem geworden."