Britse artsen en tandartsen pleiten voor afschrikwekkende plaatjes op snoep. Net als op pakjes sigaretten zouden 'akelige' foto's van dikkerds en rotte tanden kinderen van suikerrijk snoepen moeten weerhouden. Een en ander in combinatie met gezondheidswaarschuwingen.
Sinds in Groot-Brittannië gruwelijke plaatjes op sigaretten verplicht zijn (2008) is het aantal rokers gedaald, zeggen de medici. Dat beleid zouden ze daarom graag willen doortrekken naar snoepverpakkingen. Op dit moment is een op de drie Britse jongeren te dik of obees. Afgelopen twee jaar was bij 34.000 kinderen jonger dan 9 een ziekenhuisopname nodig om hun rotte tanden te verwijderen, schrijft de DailyMail.
BirminghamLive - Sweets should have 'traffic light warnings' to stop kids getting fat
Sinds in Groot-Brittannië gruwelijke plaatjes op sigaretten verplicht zijn (2008) is het aantal rokers gedaald, zeggen de medici. Dat beleid zouden ze daarom graag willen doortrekken naar snoepverpakkingen. Op dit moment is een op de drie Britse jongeren te dik of obees. Afgelopen twee jaar was bij 34.000 kinderen jonger dan 9 een ziekenhuisopname nodig om hun rotte tanden te verwijderen, schrijft de DailyMail.
Hans helemaal mee eens.
Overal zie steeds meer ver- dan wel gebodsborden opduiken en pamfletten die waarschuwen voor het een en ander.
Actueel in NO Brabant; bijkans om de 10 bomen is er een pamflet door de gemeente erin geschroefd om ons te verwittigen dat het onverstandig is om in de natuur de volgende activiteiten te ondernemen: open vuur, bbq of roken!
Als of een stelletje randdebielen zijn.
Gelukkig heeft het hier inmiddels ook een kleine 40 mm geregend maar ik weet nu al dat die ingesealde pamfletten er in november nog hangen tenzij ze vervangen zijn voor een ander die ons waarschuwt voor afbrekende takken wegens zware sneeuwval.
Dit alles wordt m.i. gedreven vanuit het voorzorgsprincipe. Ik noem het nog steeds het ver-Amerikaniseren van ons Europa. De (letsel)schade advocaten staan in de rij om een zaak aan te spannen.
Waar stopt dit?
Wellicht bij het verplicht aanbrengen van een poster op je eigen voordeur. Wel aan de binnenkant zodat je iedere keer dat je je eigen huis verlaat enige vorm van risico loopt.
De psychologie van de winkelschappen. Niveau bereikbaar voor kinderhandjes.
Petfood en dierenspeeltjes tegenover baby-artikelen.
Goedkopere alternatieven waar minder winst op zit, wat minder in het directe zicht.
Maar zit heel onze marketing niet zo in elkaar ? Vance Packerd publiceerde 'The Hidden Persuaders' in 1957; precies 60 jaar geleden. Maar 'hidden' zijn verleiding en triggers al lang niet meer.
Moet er nu op snoep een foto van een rotte tand ? En op de folder van een dieselauto vervuilde longen door smog ? En op een flesje bier een auto tegen een boom ?
Ik vind dat vormen van gevaarlijk paternalisme, waarbij men in geval van snoep (alle snoep is troep) de verkoop van suikervrije junk gaat stimuleren.
"Kan toch geen kwaad, want d'r staat toch geen eng plaatje op ?"
Helemaal eens met wat Wouter schrijft.
Beter minder verkooppunten en bij supermarkten niet bij de kassa, maar op de bovenste planken van een schap.
Een van mijn hinderlijke liefhebberijen is tellen. Ik tel de plekken waar snoep te koop is en dan niet de Jaminwinkels en supermarkten. Dat zijn snoephuizen die je niet verrassen.
Maar de Hema, Gamma, Kruidvat, Zeeman, Mediamarkt, tuincentrum Ranzijn, ik kan nog even doorgaan, overal is in de buurt van de kassa snoep te koop. Niet een bescheiden rolletje pepermunt, maar uitbundige voordeelaanbiedingen. In een tuincentrum zag ik gisteren onder veel meer, een hele kilo gemengde drop voor ogenschijnlijk weinig geld. Wat moet snoep in een tuincentrum?
Elk moment dat we even buiten de deur gaan met kindje in de bakfiets, worden we met snoep geconfronteerd. Geeft nog niks als je een verstandig volwassen mens bent. Maar kijk toch eens naar de psychologische oorlogsvoering tussen kind en ouder, als ze samen moeten wachten bij de kassa. Een zak roze spekkies. Het kind in jengeloorlog met moeder of opa, wint!
Het aanbod moet minder.