Public Health England, het uitvoerend orgaan van de Britse regering op het gebied van de volksgezondheid, werkt aan een nieuwe manier om de obesitasgolf in Groot-Brittannië te beteugelen. Mensen die veel vette en zoete lekkernijen inslaan, kunnen mogelijk straks op hun kassabon net zo'n waarschuwing te zien krijgen als rokers op hun pakjes sigaretten.
Gedragsverandering
In een recent interview lichtte Duncan Selbie, hoofd van Public Health England, een tipje van de sluier op. De overheid is op zoek naar manieren om consumenten gezonder te laten eten en hun gedrag te laten veranderen. Waarschuwingen of gezondheidsadviezen op de kassabon zijn een manier om het publiek rechtstreeks te 'nudgen'. De plannen zijn nog in een zeer pril stadium, maar gesprekken met de supermarkten maken er onderdeel van uit.
Supermarkten en hun klanten
"We moeten 4 of 5 grote bedrijven vinden die belangrijk zijn voor consumenten - Sainsbury's, Tesco, Lidl hebben miljoenen mensen in hun databases - teneinde mensen te bereiken", zegt Selbie. Hij ziet voor zich dat supermarkten de beschikking zouden krijgen over de de algoritmes die Public Health England gebruikt om de hoeveelheid suiker en vet uit te rekenen van de boodschappen die mensen afrekenen. Daarmee zou een gepersonaliseerd gezondheidsadvies tot de mogelijkheden gaan behoren.
Tam Fry van het National Obesity Forum verklaart zich voorstander van het plan, omdat de overheid er tot op heden niet in geslaagd is de nog steeds toenemende obesitasgolf af te remmen. Een aanpak via de supermarkten is veelbelovend: "Het is zeer waarschijnlijk dat klanten de informatie geloven die ze krijgen van de winkels waar ze trouwe klanten zijn, in tegenstelling tot de preken die ze krijgen van 'bevoogdende' politici", zegt hij in The Telegraph.
Supermarkten haasten zich te verklaren dat zij nog niets van de kassabon-plannen weten, maar al diverse initiatieven hebben ontplooid om klanten gezondere keuzes te laten maken.
Dit artikel afdrukken
Gedragsverandering
In een recent interview lichtte Duncan Selbie, hoofd van Public Health England, een tipje van de sluier op. De overheid is op zoek naar manieren om consumenten gezonder te laten eten en hun gedrag te laten veranderen. Waarschuwingen of gezondheidsadviezen op de kassabon zijn een manier om het publiek rechtstreeks te 'nudgen'. De plannen zijn nog in een zeer pril stadium, maar gesprekken met de supermarkten maken er onderdeel van uit.
Supermarkten en hun klanten
"We moeten 4 of 5 grote bedrijven vinden die belangrijk zijn voor consumenten - Sainsbury's, Tesco, Lidl hebben miljoenen mensen in hun databases - teneinde mensen te bereiken", zegt Selbie. Hij ziet voor zich dat supermarkten de beschikking zouden krijgen over de de algoritmes die Public Health England gebruikt om de hoeveelheid suiker en vet uit te rekenen van de boodschappen die mensen afrekenen. Daarmee zou een gepersonaliseerd gezondheidsadvies tot de mogelijkheden gaan behoren.
Tam Fry van het National Obesity Forum verklaart zich voorstander van het plan, omdat de overheid er tot op heden niet in geslaagd is de nog steeds toenemende obesitasgolf af te remmen. Een aanpak via de supermarkten is veelbelovend: "Het is zeer waarschijnlijk dat klanten de informatie geloven die ze krijgen van de winkels waar ze trouwe klanten zijn, in tegenstelling tot de preken die ze krijgen van 'bevoogdende' politici", zegt hij in The Telegraph.
Supermarkten haasten zich te verklaren dat zij nog niets van de kassabon-plannen weten, maar al diverse initiatieven hebben ontplooid om klanten gezondere keuzes te laten maken.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Dus Engelse dikkerds hebben een kassabon nodig om te ontdekken dat hun vetlagen afstammen van fish, chips, beer & sweets? En zonder kassabon weten ze dat niet? Echt?
Ik blijf er bij dat goede keuzes makkelijker en goedkoper moeten zijn dan slechte keuzes, die omgekeerd extra duur en moeilijk moeten zijn. Zolang voor een scholier in zijn pauze foerageertocht de appels duurder zijn dan de snacks zal er niets veranderen. Basisvoedingsmiddelen die niet zijn bewerkt (groenten, fruit, basiszuivel, eieren, basisvlees, etc) zonder BTW, licht bewerkte producten 6%BTW en alles waar aan is toegevoegd 21%BTW. Dat dan in combinatie met de indeling van de supermarkt, waar de 0 en 6% producten vooraan en op ooghoogte liggen en de 21% producten verder weg, hoger en lager liggen, Maar niet op kinder-ooghoogte en bij de kassa. Wellicht nog een economische stimulans voor de telers van gifvrij voedsel en dan zou het voedingspatroon van de gemiddelde consument wel eens vanzelf kunnen verbeteren. En Jaimy's Food Revolution naar ziekenhuizen, verpleeghuizen en andere instellingen waar voor groepen wordt gekookt.
Leuk plan, maar wie kijkt er nou op zijn bon? Veel mensen willen die bon niet eens, zeker niet in de supermarkt. Ik neem hem wel altijd, maar kijk alleen maar of de bedragen kloppen, of kortingen eraf zijn, de rest kijk ik niet naar en thuis gooi ik ze weg
Is het niet gewoon handiger om bijsluiters te maken die aan de kassa meegegeven wordt als men chips, koeken, limonade oid koopt? Net als met meidcijnen?