Een van de grootste producenten van biologische melk in de VS blijkt een feedlot, een bedrijf dat voor het begrip van Nederlandse burgers ongeveer 60 megastallen groot is.
Zuivelbedrijf Aurora is de grootste leverancier van biologische melk in de VS. De Washington Post toont één van de 5 vestigingen van het bedrijf. Daar worden 15.000 koeien gehouden. Nederlandse burgers vinden een stal vanaf 250 koeien een megastal. Uitgaande van 250 dieren staat de stal als het ware voor 60 megastallen inéén. De dieren lopen buiten in een feedlot, een soort openlucht stal voor dieren, waar ze uiteraard biologisch voer krijgen. Ze gaan alleen te weinig 'echt' naar buiten, dat wil zeggen het gras in de wei op.
Aurora levert genoeg biologische melk om megaretailers zoals Walmart - de grootste supermarktformule ter wereld - en Costco van biologische melk te voorzien.
Op de website en verpakkingen van Aurora zijn het USDA-bio label en gelukkig grazende koeien op uitgestrekte weides te zien. De reputatie van het bedrijf is in geding. De Washington Post ging op onderzoek uit en constateerde tijdens verschillende bezoeken dat de koeien van Aurora nauwelijks grazen. Ze brengen hun tijd vooral door in grote feedlots, een soort openlucht stallen voor heel veel dieren. Grote feedlots worden ook wel CAFO's genoemd, concentrated animal feeding operations. De conclusie moet wellicht zijn dat Aurora de eerste geïdentificeerde biologische CAFO is. Daar zorgt de onstuimige vraag naar biologische voeding onder het publiek voor in een land dat megasupers telt die 325 miljoen mensen van hun dagelijkse, inmiddels ook bewuste boodschappen voorzien.
Dat neemt niet weg dat producten natuurlijk wel aan de letter van de biologische regels moeten voldoen.
Op satellietfoto's zijn nauwelijks koeien in de weiden te zien. Daar gaat het mis. Eén van de belangrijke voorwaarden om 'biologisch' te mogen heten is dat de koeien echt naar buiten kunnen en gras eten. Om zeker te zijn van zijn beschuldigingen aan het adres van Aurora, liet de Washington Post voor de zekerheid de melk van Aurora analyseren in een universitair laboratorium. Grasmelk heeft een andere (vet)samenstelling, waarin meer omega-3 vetzuren te vinden zijn. Aurora's melk bleek te lijken op gewone - niet biologische - melk. De krant ging ook langs bij de inspecteurs die toezicht houden op de biologische certificering. Zij gaven toe niet te hebben kunnen beoordelen of de koeien wel of niet naar buiten konden, omdat de inspecties in november plaatsvonden. Ruim na afloop van het graasseizoen.
Aurora ontkent
Aurora ontkent dat het zich niet aan de regels houdt. Het bedrijf heeft er alle belang bij zijn biologische erkenning niet te verliezen. Biologische producten zijn in de VS een regelrechte groeimarkt. De markt voor biologische producten (niet alleen melk) groeide van $6 miljard in 2000 - toen het USDA keurmerk voor biologisch werd ingevoerd - naar $40 miljard in 2015.
De Washington Post legde zijn bevindingen vast in een videoreportage.
Dit artikel afdrukken
Aurora levert genoeg biologische melk om megaretailers zoals Walmart - de grootste supermarktformule ter wereld - en Costco van biologische melk te voorzien.
Aurora is wellicht de eerste geïdentificeerde biologische CAFOGrote vraag, letter respecteren
Op de website en verpakkingen van Aurora zijn het USDA-bio label en gelukkig grazende koeien op uitgestrekte weides te zien. De reputatie van het bedrijf is in geding. De Washington Post ging op onderzoek uit en constateerde tijdens verschillende bezoeken dat de koeien van Aurora nauwelijks grazen. Ze brengen hun tijd vooral door in grote feedlots, een soort openlucht stallen voor heel veel dieren. Grote feedlots worden ook wel CAFO's genoemd, concentrated animal feeding operations. De conclusie moet wellicht zijn dat Aurora de eerste geïdentificeerde biologische CAFO is. Daar zorgt de onstuimige vraag naar biologische voeding onder het publiek voor in een land dat megasupers telt die 325 miljoen mensen van hun dagelijkse, inmiddels ook bewuste boodschappen voorzien.
Dat neemt niet weg dat producten natuurlijk wel aan de letter van de biologische regels moeten voldoen.
Op satellietfoto's zijn nauwelijks koeien in de weiden te zien. Daar gaat het mis. Eén van de belangrijke voorwaarden om 'biologisch' te mogen heten is dat de koeien echt naar buiten kunnen en gras eten. Om zeker te zijn van zijn beschuldigingen aan het adres van Aurora, liet de Washington Post voor de zekerheid de melk van Aurora analyseren in een universitair laboratorium. Grasmelk heeft een andere (vet)samenstelling, waarin meer omega-3 vetzuren te vinden zijn. Aurora's melk bleek te lijken op gewone - niet biologische - melk. De krant ging ook langs bij de inspecteurs die toezicht houden op de biologische certificering. Zij gaven toe niet te hebben kunnen beoordelen of de koeien wel of niet naar buiten konden, omdat de inspecties in november plaatsvonden. Ruim na afloop van het graasseizoen.
Aurora ontkent
Aurora ontkent dat het zich niet aan de regels houdt. Het bedrijf heeft er alle belang bij zijn biologische erkenning niet te verliezen. Biologische producten zijn in de VS een regelrechte groeimarkt. De markt voor biologische producten (niet alleen melk) groeide van $6 miljard in 2000 - toen het USDA keurmerk voor biologisch werd ingevoerd - naar $40 miljard in 2015.
De Washington Post legde zijn bevindingen vast in een videoreportage.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ach.. Biologisch. Wat moet ik er mee ? Ben zelf naar de EU-norm qua vlees en bloed al lang niet meer 'biologisch'. In een wereld waar niemand meer zonder geheel of gedeeltelijk synthetisch vervaardigde medicijnen, kleding, transportmiddelen, woningen en communicatie kan. Zelfs niet als je het zou willen. Ik trap er niet meer in.
Aurora zal wel zeggen dat het nepnieuws is, het is tenslotte The Washington Post.
De Washington Post stelt dat het hele biologische keurmerk eigenlijk wankel is geregeld in de VS. De krant schrijft: But a closer look at Aurora and other large operations highlights critical weaknesses in the unorthodox inspection system that the Agriculture Department uses to ensure that “organic” food is really organic. [..] To enforce the organic rules across this vast industry, the USDA allows farmers to hire and pay their own inspectors to certify them as “USDA Organic.” Industry defenders say enforcement is robust.
But the problems at an entity such as Aurora suggest that even large, prominent players can fall short of standards without detection.
Vooral kleine biologisch werkende melkboeren vrezen uitholling van het biologische keurmerk. Als het vertrouwen in 'organic' op losse schroeven komt te staan, staat hun bedrijfsvoering en broodwinning ook op het spel.
Laat ik vooropstellen dat het wederom een beschadiging is van het vertrouwen van consumenten in de boer en dat is triest. Maar ook bio is gewoon business. Een verdienmodel wat hard in omvang groeit juist door het wantrouwen tegen gangbaar geproduceerd voedsel wat door critici voortdurend aangewakkerd en geframed wordt. Er wordt een beeld geschetst wat niet met de werkelijkheid klopt. Las pas een reportage in een agrarisch vakblad van een bio bedrijf in Denemarken met een productie van 11.000 kg per koe. Wat zou de bioconsument daarvan vinden? Uiteindelijk zijn boeren zelf het slachtoffer ongeacht de productiewijze van ' mindfuck'. Doen wat je zegt en zeggen wat je doet.
#4 een waar verhaal Jos. De tijd is nu echt aangebroken dat boeren hun eigen positie in de waardeketen gaan claimen en daar zelf de communicatieregie op nemen. Is dat eenvoudig? Nee, verre van. Maar daar staat tegenover dat ze een hoge geloofwaardigheid hebben als ze goed vertellen wat ze doen en waarom ze dat doen.