Plastic zakjes en verpakkingsmaterialen moeten eruit. Ze zorgen voor plastic soup en andere milieuvervuiling. Inmiddels komen er zelfs winkels aan zonder verpakkingen. Daar kon de oude biologische Estafette-winkel niet bij achterblijven.
Re-sack
Deze week introduceert Estafette in haar 18 winkels de biologische katoenen, herbruikbare groente- en fruitzakjes van Re-Sack. De zakjes zijn een duurzaam alternatief voor de papieren en plastic weggooizakjes. Ze zijn bedoeld om de verse, onverpakte groenten en fruit zo in mee mee naar huis te nemen.
Hoewel consumenten het een jaar geleden nog vreemd vonden om verpakkingsloos boodschappen te doen, is het een gewoonte aan het worden voor consumenten, zegt Estafette. Het bedrijf heeft gekozen voor de herbruikbare katoenen zakjes van Re-Sack. Ze zijn gemaakt van gecertificeerd biologisch katoen (GOTS) en worden voor Re-Sack gemaakt in India tegen een eerlijke beloning. Estafette introduceert om te beginnen twee soorten:
1. Re-Sack Net, een doorzichtig netzakje dat vooral geschikt is voor groenten en fruit
2. Re-Sack Voile, een dicht katoenen zakje waarin bijvoorbeeld ook vers brood meegenomen kan worden
Estafette introduceert Re-Sack met een spaaractie. Van 16 februari t/m 21 maart kunnen klanten sparen voor 2 euro korting op een setje met 2 katoenen zakjes (normale prijs € 5,95 / setje). De setjes kunnen vanaf nu ook zo gekocht worden.
Fotocredits: Re-Sack
Dit artikel afdrukken
Re-sack
Deze week introduceert Estafette in haar 18 winkels de biologische katoenen, herbruikbare groente- en fruitzakjes van Re-Sack. De zakjes zijn een duurzaam alternatief voor de papieren en plastic weggooizakjes. Ze zijn bedoeld om de verse, onverpakte groenten en fruit zo in mee mee naar huis te nemen.
Hoewel consumenten het een jaar geleden nog vreemd vonden om verpakkingsloos boodschappen te doen, is het een gewoonte aan het worden voor consumenten, zegt Estafette. Het bedrijf heeft gekozen voor de herbruikbare katoenen zakjes van Re-Sack. Ze zijn gemaakt van gecertificeerd biologisch katoen (GOTS) en worden voor Re-Sack gemaakt in India tegen een eerlijke beloning. Estafette introduceert om te beginnen twee soorten:
1. Re-Sack Net, een doorzichtig netzakje dat vooral geschikt is voor groenten en fruit
2. Re-Sack Voile, een dicht katoenen zakje waarin bijvoorbeeld ook vers brood meegenomen kan worden
Estafette introduceert Re-Sack met een spaaractie. Van 16 februari t/m 21 maart kunnen klanten sparen voor 2 euro korting op een setje met 2 katoenen zakjes (normale prijs € 5,95 / setje). De setjes kunnen vanaf nu ook zo gekocht worden.
Fotocredits: Re-Sack
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Mooi dat er geen blindelings vertrouwen meer bestaat in plastic verpakkingen.
Plastic verpakkingen worden inmiddels dunner en dunner. De standaard PE verpakking voor worteletjes is tegenwoordig < 100 mikrometer. PE is (vooral voor de verpakkingsindustrie) geen garantie voor voedselveiligheid. De Zwitsers maar ook de duitse BfR weten dit.
Drukinkten (marketing) blijken in tegenwoordig voeding terug gevonden te worden. Over de mogelijke toxiciteit bestaat weinig info. Zal wel goed komen (doet me denken aan de gaswinning in Groningen).
Tegenwoordig streeft men naar dunner wordende verpakkingen (minder afval) echter met de verhoogde migratielimieten wordt weinig rekening gehouden (Kijk maar eens naar EG 10/2011).
Ben benieuwd hoe dun de PET fles kan worden voordat bijvoorbeeld de katalaysator Sb2O3 een probleem vormt?
Mogelijke normen en richtlijnen zijn tegenwoordig een marketing argument (noodzakelijk voor een afzetmarkt) geworden. Er bestaan conformiteitsverklaringen maar dit zijn slechts papieren tijgers aan het worden.
Innoverend hoor. Oude wijn in nieuwe zakken. Toen ik klein was deed mijn moeder boodschappen met een mand en wat wasbare netjes voor het fruit en dergelijke. Op de wat verder gelegen markt ging alles direct in de fietstassen, evenals de oogst van de moestuin. De slager en visboer deden vetvrij papier om hun waar. Melkproducten zaten in glazen flessen met een zilverfolie dop. Die werden fanatiek verzameld omdat ze geld waard waren. Soms was iets verpakt in cellofaan (een plastic achtig product dat echter van cellulose gemaakt werd; dit voor de jongere lezertjes). Dat gezegd hebbend; het is prettig dat er nu eindelijk ook in bredere kring aandacht ontstaat voor het probleem en dat er een 'hip' alternatief wordt verzonnen.
Toen wij onze wijnwinkel openden in september 2013 besloten wij direct geen plastic zakken aan te bieden. Sterker nog, we hebben ze niet eens. Er staan altijd wat lege dozen ter beschikking als mensen meer kopen en we hebben een stevige shopper voor 6 flessen. Vrijwel unaniem reageren onze klanten positief op het feit dat we geen eenmalige verpakkingen hebben (m.u.v. cadeauverpakking): 'O, dat gaat wel mee in de fietstas'.
Kortom, met een beetje goede wil zijn eenmalige verpakkingen niet echt nodig. Goed voor het milieu en goed voor mijn portemonnee.
Hans, overwegen jullie ook wijn uit een doos of zak? De hoeveelheid CO2 die in de atmosfeer wordt geblazen door het fabricageproces van flessen (ook bij hergebruik) is nl. de meest dramatische van alle verpakkingen. Aangezien 95% van de wijn direct wordt gedronken, is 'versgebotteld' in Bag-in-Box een innovatie waar de wereld op zou moeten zitten te wachten. Dat doet'ie alleen niet omdat consumenten het niet weten.
Er wordt gewerkt aan lichtere flessen, dus er wordt wel over nagedacht om in dat opzicht de milieudruk te verminderen. Ik meen dat de lichtste flessen nog geen 200 gram zijn, terwijl de zwaarste bijna een kilo kunnen wegen. Op een paar miljoen flessen per jaar scheelt dat een enorme slok op een wijntje. Ik denk dat je als afnemer hierover wel de discussie zou kunnen aangaan met de producent.
Bag-in-box wordt wel steeds meer aangeboden, op wijnbeurzen kom je ze regelmatig tegen, met name uit Frankrijk en Italië. Helaas zijn het meestal niet de kwaliteitswijnen, maar uitsluitend de wat eenvoudiger huiswijnen. En dan betreft het vrijwel uitsluitend wijnen gemaakt van het handjevol internationale druiven, die we als winkel juist proberen te vermijden. Biodiversiteit, ook op druivengebied, vinden we namelijk boeiend én belangrijk. Zo loop je tegen alle mogelijke dilemma's aan als eenvoudige winkelier.
Alle kleine beetjes helpen, ook dat de klanten ervan bewust worden dat eenmalige extra omverpakking in de vorm van een tasje niet vanzelfsprekend is.
Ik fantaseer wel eens over het hebben van gevulde wijnvaten in de winkel, waaruit rechtstreeks getapt kan worden. Maar als beginnende winkel met slechts een beperkte ruimte is dat niet haalbaar, dan moet je al een serieus grote klantenkring hebben.