In de Allerhande staat de volgende advertentietekst:

"In een blinde smaaktest kon de helft van de mensen niet vertellen dat zij op dat moment een halfvolle mayonaise proefden. Misschien is dit omdat Calvé Halfvolle Mayo zo lekker en romig is. Je zou haast vergeten dat het 50% minder vet bevat... tot je het etiket ziet. Waarom zou je dan nog volle mayonaise kopen?"

In mijn AH XL was de gewone (2 x zoveel vet) mayonaise vandaag al niet meer te koop. Maar de retorische vraag: "Waarom zou je nog volle mayonaise kopen?" is te beantwoorden.

Halfvolle Mayo is (zoals meer light-producten) flink wat duurder per pot:

Calvé mayonaise: €1,29/450ml
Calvé halfvolle mayo: €1,79/450ml
Van Wijngaarden Zaanse mayonaise: €0,71/500ml

Samen met 50 procent van het proefpanel van Calvé pikte ik de Calvé halvomayo (35 procent vet) eruit als minder lekker bij mijn eten dan de vollomayo's van o.a. Remia van beide zo'n 80 procent vet. Raar dat Unilever de andere helft als maatbepalend ziet. Het lijkt de regering wel, die bij de helft +1 vindt dat ze "het mandaat" heeft.

"Het is tijd voor échte smaak" luidt de pay-off van Calvé. Hiermee bedoelen ze iets anders dan Van Dale.

Als we het toch over potten hebben. Momenteel draait een flinke abricampagne van Whole Earth, een merk van Koninklijke Wessanen. Wessanen is flink door het MVO-hondje gebeten. Sterker nog, dat hondje heeft Wessanen half aan stukken gescheurd:

"Whole Earth is een klein merk met een groot idee (en een simpel idee trouwens). We maken de lekkerste frisdranken, ontbijtgranen, koekjes, pindakaas, fruit spread en chocoladepasta die je maar voor kunt stellen (...) Op zich al een goed idee, maar het beste komt nog: al die producten zijn organic. Niks onnatuurlijks, geen kunstmatige toevoegingen en van biologische teelt. (...) We geloven in organic. We geloven dat het beter is. Voor jezelf en voor de wereld om je heen.(...) Organic (in het Nederlands ‘biologisch’) betekent eigenlijk ‘gewoon zoals de natuur het bedoeld heeft’.Mensen hebben het meestal over wat er allemaal niet inzit: geen bestrijdingsmiddelen, geen antibiotica, geen kunstmest, geen genetisch gemodificeerde gekkigheid. Dat is ook prachtig natuurlijk, maar ons gaat het vooral om wat er wel in zit: Smaak. Meer Smaak. Het idee is simpel: de natuur weet zelf het beste hoe een aardbei moet smaken. En hoe snel die moet groeien voor het allerlekkerste resultaat. Daarom werkt een beetje een topkok alleen maar met organic producten. En wij ook. Als het zo simpel is, waarom is dan niet al ons eten organic? Dat zit zo: het kost nu eenmaal net een beetje meer tijd, geld en moeite. En daar houden veel producenten helaas niet zo van. Dus ... de enige manier waarop het gaat lukken is als iedereen niks anders meer zou willen eten. Iedereen! En dát lukt alleen maar als iedereen weet dat het ook echt lekkerder is. Proeven dus! Al onze producten. Die zijn tenslotte ook allemaal organic. En lékker!"

Wie krijgt er geen honger van zo'n tekst?

Whole Earth maakt o.a. pindakaas. Zojuist ook aangeschaft bij de AH. Een pink erin leert dat het prima pindakaas is, hooguit iets te stijfjes en te veel grofgehakte pindastukjes.. Volgens de ingrediëntenlijst ("naar origineel Engels recept" bestaat het spul uit 95% pinda met verder slechts palmvet en zout (kun je dat nog een recept noemen?). Ja, ik vind hem niet-blind lekkerder dan de aangezoete biologische pindakaas van AH-huismerk met 78% vet. Maar niet-blind testen in je eentje telt nu eenmaal niet.

Prijsvergelijk (AH XL):

AH biologische pindakaas: € 2,19 voor een pot van 350 gram
Whole Earth pindakaas: € 2,69 voor een pot van 227 gram

227 gram?????????? " Mensen hebben het meestal over wat er allemaal niet inzit", klaagt Wessanen. Terecht. Hier mist 123 gram!!!
"Schandalig lekker toch, al dat organic lekkers van ons?"


Dit artikel afdrukken