Blogstorm in een glas wijn?Raul Lansink schrijft op Molblog over The Drinks Business Awards 2006 die vorige week zijn uitgereikt door The Drinks Business, het vakblad van de Engelse drankindustrie.

Winnaar in de categorie consumentencampagnes is Stormhoek, een Zuid-Afrikaanse wijnproducent. Het kleine Stormhoek heeft met haar succesvolle blogmarketing campagne meer waardering geoogst dan het traditionele geweld van een Pernod-Ricard, met haar €40 miljoen kostende Chivas Regal campagne. Wat deed Stormhoek? Stormhoek nodigde bloggers uit om zogeheten Geek Dinners te organiseren. Stormhoek droeg zorg voor de alcoholica, de geeks deden (vrijwillig) verslag van de avond op hun web logs.

Dit initiatief leidde tot honderden Geek Dinners en in het kielzog hiervan, veel publiciteit en stijgende omzetten. Naar verluid zou de omzet van Stormhoek over 2005 in het Verenigd Koninkrijk zelfs verdubbeld zijn.

Een knap staaltje moderne marketing, waarbij de sympathie voor een kleine speler zich vertaalt naar een zeer actieve bijdrage van influentials onder de doelgroep.

Raul Lansink meldde zich zelf ook aan voor de Geek Dinner in Amsterdam. Ofschoon Nederland geen prioriteit heeft voor Stormhoek, zonden ze zonder omhaal zes flessen: drie Sauvignon Blanc en drie Pinotage.

Onder deskundige leiding van wijnrecensent Harold Hamersma kwam het gezelschap van reclamebobo’s al snel tot conclusie dat blog marketing een interessant instrument is, maar dat de propositie (lees: de inhoud van de fles) bepaald niet voldeed aan de hoge verwachtingen.

Is de opwinding deel uit te maken van een wereldwijde kring van Geek Dinners dan niet het eigenlijke product? Zelfs als dit zo is, dan nog betreft het hier een tijdelijk genoegen aldus Lansink.

Hoe staat het eigenlijk met de aandacht voor de Sommelierscampagne van Foodlog?
Dit artikel afdrukken