Raul Lansink schrijft op Molblog over The Drinks Business Awards 2006 die vorige week zijn uitgereikt door The Drinks Business, het vakblad van de Engelse drankindustrie.
Winnaar in de categorie consumentencampagnes is Stormhoek, een Zuid-Afrikaanse wijnproducent. Het kleine Stormhoek heeft met haar succesvolle blogmarketing campagne meer waardering geoogst dan het traditionele geweld van een Pernod-Ricard, met haar €40 miljoen kostende Chivas Regal campagne. Wat deed Stormhoek? Stormhoek nodigde bloggers uit om zogeheten Geek Dinners te organiseren. Stormhoek droeg zorg voor de alcoholica, de geeks deden (vrijwillig) verslag van de avond op hun web logs.
Dit initiatief leidde tot honderden Geek Dinners en in het kielzog hiervan, veel publiciteit en stijgende omzetten. Naar verluid zou de omzet van Stormhoek over 2005 in het Verenigd Koninkrijk zelfs verdubbeld zijn.
Een knap staaltje moderne marketing, waarbij de sympathie voor een kleine speler zich vertaalt naar een zeer actieve bijdrage van influentials onder de doelgroep.
Raul Lansink meldde zich zelf ook aan voor de Geek Dinner in Amsterdam. Ofschoon Nederland geen prioriteit heeft voor Stormhoek, zonden ze zonder omhaal zes flessen: drie Sauvignon Blanc en drie Pinotage.
Onder deskundige leiding van wijnrecensent Harold Hamersma kwam het gezelschap van reclamebobo’s al snel tot conclusie dat blog marketing een interessant instrument is, maar dat de propositie (lees: de inhoud van de fles) bepaald niet voldeed aan de hoge verwachtingen.
Is de opwinding deel uit te maken van een wereldwijde kring van Geek Dinners dan niet het eigenlijke product? Zelfs als dit zo is, dan nog betreft het hier een tijdelijk genoegen aldus Lansink.
Hoe staat het eigenlijk met de aandacht voor de Sommelierscampagne van Foodlog?
Dit artikel afdrukken
Winnaar in de categorie consumentencampagnes is Stormhoek, een Zuid-Afrikaanse wijnproducent. Het kleine Stormhoek heeft met haar succesvolle blogmarketing campagne meer waardering geoogst dan het traditionele geweld van een Pernod-Ricard, met haar €40 miljoen kostende Chivas Regal campagne. Wat deed Stormhoek? Stormhoek nodigde bloggers uit om zogeheten Geek Dinners te organiseren. Stormhoek droeg zorg voor de alcoholica, de geeks deden (vrijwillig) verslag van de avond op hun web logs.
Dit initiatief leidde tot honderden Geek Dinners en in het kielzog hiervan, veel publiciteit en stijgende omzetten. Naar verluid zou de omzet van Stormhoek over 2005 in het Verenigd Koninkrijk zelfs verdubbeld zijn.
Een knap staaltje moderne marketing, waarbij de sympathie voor een kleine speler zich vertaalt naar een zeer actieve bijdrage van influentials onder de doelgroep.
Raul Lansink meldde zich zelf ook aan voor de Geek Dinner in Amsterdam. Ofschoon Nederland geen prioriteit heeft voor Stormhoek, zonden ze zonder omhaal zes flessen: drie Sauvignon Blanc en drie Pinotage.
Onder deskundige leiding van wijnrecensent Harold Hamersma kwam het gezelschap van reclamebobo’s al snel tot conclusie dat blog marketing een interessant instrument is, maar dat de propositie (lees: de inhoud van de fles) bepaald niet voldeed aan de hoge verwachtingen.
Is de opwinding deel uit te maken van een wereldwijde kring van Geek Dinners dan niet het eigenlijke product? Zelfs als dit zo is, dan nog betreft het hier een tijdelijk genoegen aldus Lansink.
Hoe staat het eigenlijk met de aandacht voor de Sommelierscampagne van Foodlog?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Ok, Aldo - dan wordt het een breed koffie-initiatief rond het marktplein van foodbloggend Nederland (daarbeweegt trouwens enorm veel - ik krijg nogal wat spontane reacties van die kant)! Fantastisch! Wij steunen je graag rond de balsamico.
Goed dat er meer van dit soort initiatieven komen. Ik heb twee maanden geleden overigens al hierover verslag gedaan op D&W. Een en ander is hier natuurlijk ook op geinspireerd. Momenteel heb ben ik een balasmico proefpanel aan het samenstellen op basis van het zelfde principe. Voor het koffie initiatief meld ik me in ieder geval al vast aan! Ciao!
Nou Marco, die is niet zo gek! De bloggende sommeliers zelf zijn enthousiast over de reacties in hun restaurants, maar moeten nog een beetje wennen aan de snelheid van het online-fenomeen. We zien de nodige belangstelling voor de postings, maar het publiek durft er nog niet zoveel over te zeggen. Daar gaan we proberen snel verandering in brengen dmv interactie met geschreven media.
Er zijn spontane reacties gekomen van bepaald niet de minsten om ook aan de actie mee te gaan doen (en alweer:achterlangs). Deze vorm wordt dus vervolgd, maar moet nog wat verder begeleid worden. Sommeliers doen het in je glas, en binnenkort helemaal écht op Internet.
Kilk hier om de verzamelde postings van de sommies te bekijken.
We gaan binnenkort een uitstapje wagen naar de consumentenmarkt: Wineblogging Wednesday Goes Dutch. Wordt vervolgd ... ik kan niet helemaal voor m'n beurt praten, maar verwacht er veel van ;-)
En daarnaast: er komt koffie aan!