Barrett ziet een verband tussen de obesitasepidemie die de VS overspoelt en de 'oneerlijkheid' van de fabrikanten. Door op hun etiketten onduidelijke informatie op te nemen, doen zij feitelijk aan 'misbranding'. Mensen kunnen hierdoor geen goede keus meer maken voor echt gezonde en natuurlijke producten. Een voorbeeld: op yoghurt staat dat er 'evaporated cane juice' in zit. Iemand die op zoek is naar een product zonder suiker, zou deze yoghurt kunnen kiezen omdat er geen 'suiker' in zit. volgens Barrett is de fabrikant wettelijk verplicht ingrediënten bij hun algemeen bekende, gebruikelijke naam te noemen en is hij door deze omschrijving in overtreding.
Naast de dubieuze etikettering komt nog een andere grond voor rechtszaken in beeld. De wetenschap biedt steeds meer bewijzen voor de verslavendheid van bewerkt voedsel. Eten dat rijk is aan suiker, vet en zout roept in het brein reacties op die lijken op andere verslavende stoffen als cocaïne. Geur, aanblik en smaak van eten zorgt voor de aanmaak van dopamine. Bij mensen met overgewicht vlakt de reactie af, waardoor ze meer en meer van dat eten willen eten. Als je stopt of mindert, krijg je last van ontwenningsverschijnselen. De advocaten zien hierin aanleiding om, net als met de tabaksindustrie, de verslavingstroef uit te spelen.
De voedingsmiddelenindustrie zal zich niet zonder slag of stoot gewonnen geven. Net als bij de Big Tobacco bespelen ze op meesterlijke wijze de politiek via alle beschikbare lobbykanalen. Barrett c.s. maken zich daar niet zo druk over. Ook met kleine stapjes kun je een reus op z'n knieën brengen: "De misleidende etiketten zijn het enige bewijs dat we nodig hebben, en de schade berekenen is ook eenvoudig: de verkoop van het onrechtmatige product gedurende de tijd van het statuut van beperkingen - vier jaar." Bij fabrikanten die soms miljarden omzet per jaar kennen, zullen de daaruit resulterende bedragen hard aankomen.
Het volledige filmpje van BBC News Science & Environment is hier te zien.
Fotocredits: s_falcow
Op 10 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
De voedselindustrie kopieeert de tactieken van de tabaksindustrie.
Niet alleen de industrie zal hier last van hebben... Fruit is ook rijk aan suiker en verslavend, dus ook alle fruitboeren kunnen gedaagd worden... Bovendien zit daar helemaal geen etiket op. En de glutamaatbommen (tomaten), daar staat ook niets op...
En hoe ga je om met mensen die zelf zout op het eten strooien ?
Ik vraag me ook af wat de advocaten zélf eten. Als die ook industrieel voedsel eten (lijkt me wel), dan wordt hun case wel wat zwak..
Wel een zorgelijke ontwikkeling overigens en dat zal in de VS nog wel wat stof doen opwaaien...
En toch wordt het net strakker en strakker.