Dat stelt onderzoeks- en nieuwssite Follow The Money. De site schrijft:

Het idee dat multinationals één van de grootste belemmeringen zijn in de bestrijding van niet-overdraagbare ziektes (lees: overgewicht en alcohol-, tabak-, en drugsverslaving) is onder volksgezondheidswetenschappers nauwelijks meer een radicale gedachte. ‘Het is niet langer alleen Big Tobacco. De volksgezondheid heeft ook te kampen met Big Food, Big Soda en Big Alcohol,’ zei Margaret Chan, de directeur-generaal van de Wereldgezondheidsorganisatie vorig jaar in een speech. ‘Al deze bedrijfstakken vrezen regulering, en beschermen zichzelf door dezelfde strategieën als de tabaksindustrie te gebruiken.’

Gewezen wordt op het feit dat de dikmakende levensstijl die 'Big Food' met zich meebrengt met name gevaarlijk is voor mensen opkomende economieën. Follow the Money schrijft:

De meest succesvolle formules uit de westerse cuisine, McDonalds, Burger King, de brouwers van onze fijnste bieren, Heineken en InBev, en de frisdrankmakers met de kekste commercials, Pepsi en Cola, hebben hun grootste groeimarkten inmiddels in Azië, Latijns-Amerika zelfs Afrika. Een combinatie van urbanisatie, groei in inkomens, goedkope voedselimport en marketing zorgt ervoor dat het consumptiepatroon flink aan het veranderen is. Inmiddels scoort een land als Mexico bijvoorbeeld al hoger in frisdrankconsumptie per hoofd (163 liter per jaar) dan de Verenigde Staten (118 liter).

Het volledige artikel met uitvoerige grafieken is te lezen via de balk hierboven.
Dit artikel afdrukken