Ook Thuisbezorgd.nl, onderdeel van Takeaway.com dat met 500 medewerkers een paar miljoen bestellingen per maand doorstuurt naar 35.000 restaurants in tien landen, maakt nog altijd verlies. In het FD zegt oprichter Jitse Groen naar verwachting over 2 jaar winst te kunnen maken. Voorlopig gaat iedere beschikbare euro in verdere groei zitten.
Markt zo snel mogelijk afsluiten
Deze week rapporteerde ook Nomad Foods blij te zijn met zijn verlies van bijna 400 miljoen Britse ponden. Nomad is een Britse holding die zo snel mogelijk een zo groot mogelijk deel van de kant-en-klare diepvriesmarkt in handen wil krijgen; om dat doel te bereiken koopt het bestaande bedrijven die soms ook afschrijvingen vergen. Het verlies van Nomad had te maken met 'overnamekosten' rond de inlijving van Iglo. Ook in de wereld van de zelf klaar te maken maaltijdboxen worden de gelden die bij investeerders worden opgehaald gebruikt om zo snel mogelijk klanten binnen te halen. Net als bij Just-Eat en Nomad is hun strategie het afsluiten van de markt voor anderen. Wie de markt heeft, wordt straks vanzelf rijk, lijkt de gedachte.
De foodies en wereldverbeteraars hebben het over diversiteit en baas in eigen buik. De grote spelers in de gemakswereld zien dat heel anders.
Fotocredits: 'Pizza Hut delivery in China', Jason Powers
Op 8 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Uiteindelijk ligt m.i. toch de macht bij de consument. Met een beetje verdieping in wat er nog meer te koop is kunnen andere keuzes worden gemaakt. Gelukkig zien we hier een bewustzijn dat langzaam de goede kant op beweegt.