In Nederland heeft bestelsite Thuisbezorgd.nl zich stevig als marktleider gevestigd. Wereldwijd spelen partijen als het Britse Just-Eat, het Amerikaanse Grubhub of de Duitse maaltijdenbezorger Delivery Hero een grote rol. Succesvolle maaltijdbezorgers kiezen vrijwel zonder uitzondering voor dezelfde strategie: zo snel mogelijk zo groot mogelijk worden om vervolgens kleinere concurrenten over nemen. Daar is veel geld voor nodig, dat durfinvesteerders graag op tafel leggen.

Ook Thuisbezorgd.nl, onderdeel van Takeaway.com dat met 500 medewerkers een paar miljoen bestellingen per maand doorstuurt naar 35.000 restaurants in tien landen, maakt nog altijd verlies. In het FD zegt oprichter Jitse Groen naar verwachting over 2 jaar winst te kunnen maken. Voorlopig gaat iedere beschikbare euro in verdere groei zitten.

Markt zo snel mogelijk afsluiten
Deze week rapporteerde ook Nomad Foods blij te zijn met zijn verlies van bijna 400 miljoen Britse ponden. Nomad is een Britse holding die zo snel mogelijk een zo groot mogelijk deel van de kant-en-klare diepvriesmarkt in handen wil krijgen; om dat doel te bereiken koopt het bestaande bedrijven die soms ook afschrijvingen vergen. Het verlies van Nomad had te maken met 'overnamekosten' rond de inlijving van Iglo. Ook in de wereld van de zelf klaar te maken maaltijdboxen worden de gelden die bij investeerders worden opgehaald gebruikt om zo snel mogelijk klanten binnen te halen. Net als bij Just-Eat en Nomad is hun strategie het afsluiten van de markt voor anderen. Wie de markt heeft, wordt straks vanzelf rijk, lijkt de gedachte.

De foodies en wereldverbeteraars hebben het over diversiteit en baas in eigen buik. De grote spelers in de gemakswereld zien dat heel anders.

Fotocredits: 'Pizza Hut delivery in China', Jason Powers
Dit artikel afdrukken